luni, 30 iulie 2012

Referendumul - din putul intelepciunii moderne romanesti

Toata lumea din Romanika (si nu numai) stie ce se intampla acolo zilele astea. Noi suntem in vacanta in Austria si cred ca in absenta lui tata nici nu as fi urmarit panarama. Asa, am fost usor prinsa in vartej si am stat toata seara pe evz.ro ca sa prind schimbarile de ultima ora de la votare (fraude, escrocherii etc.).

La un moment dat am inceput sa citesc comentariile la articolul asta:

Traian Basescu catre simpatizantii sai

Si marturisesc ca m-am distrat mai bine ca la teatru. Drept pentru care m-am decis sa-mi dau doctoratul à la Ponta sau Guttenberg (adica sa fac copy/paste) si sa redau aici cateva din comentariile care m-au facut sa rad pana m-a apucat durerea de burta.

Mama lui Crin Antonescu scrie: Copilul meu, m-ai sunat, erai disperat. Referendumul este un esec. Vei merge la puscarie. Copilul meu, eu nu votez. Trebuie sa mergi la puscarie pentru tradare.

Tata lui Dragnea scrie: Copilul meu, Dragnea, m-ai sunat acum cateva minute. Plangeai cu sughituri. Mi-ai spus ca nu vrei la puscarie. M-ai indemnat sa ies la vot. Copilul meu, eu NU VOTEZ. Nu merg la refefendumul pus la cale de dusmanii Romaniei. Copilul meu, Dragnea, tu trebuie sa mergi la puscarie.

Lavinia scrie: ROMANI IESITI LA VOT! BASESCU S-A INTELES CU VIKTOR ORBAN SA CEDEZE TRANSILVANIA CATRE UNGARIA INCEPAND CU 1 IANUARIE 2013!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Premierul Ungariei Victor Orban le-a cerut maghiarilor din Transilvania sa nu iasa la vot pentru a nu fi validat referendumul. Daca nu vreti ca viitorul Romaniei sa fie hotarat de unguri, ROMANI, IESITI LA VOT!

Dracula raspunde: Da de unde stii tu ? Ai fost de fata la intelegere ???
La toti uSLINOSII care posteaza pe aici le dau:
Marea
Uniune de
Integrare
Europeana

viros scrie: Dear Lavinia, We would like to offer you a 5 year contract to write for us.
Please contact us at our web page: BullshitSF.com

haznaua 3 scrie: vocea, fetele si entuziasmul slugilor de la antena 3 e aproape de 0 !!!!
incearca sa-si ascunda dezamagirea: '' poolimea'' cum o numeste psd-ul nu e prea sculata sa mearga la vot, iar cea uslasha e fleasca .....

Voda scrie: Referendumul din 29 iulie are legătură EXCLUSIV cu Traian Băsescu.
La referendumul din 29 iulie va fi o singură întrebare: „Sunteţi de acord cu demiterea Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu?" iar voi puteţi răspunde cu „DA” sau „NU”.
La referendumul din 29 iulie NU îl votaţi pe Crin Antonescu, pe Victor Ponta sau USL.
La referendumul din 29 iulie NU îl eliberaţi pe Năstase din puşcărie!
La referendumul din 29 iulie NU îl aduceţi pe Iliescu la putere!
La referendumul din 29 iulie, decideţi doar dacă îl daţi jos pe Băsescu sau nu! ATÂT!
Dacă Băsescu va fi demis, în scurt timp se vor organiza ALEGERI PREZIDENŢIALE ANTICIPATE, când veţi putea alege dintr-o multitudine de candidaţi, pe cel dorit de voi.
Repet, la referendum nu alegeţi pe altcineva. Întrebarea „şi pe cine punem în loc?” nu îşi are sensul. După referendum, alegeţi pe cine vreţi voi la alegerile prezidenţiale!
Referendumul nu este lovitură de stat! Referendumul este VOT, iar VOTUL ESTE DEMOCRATIC. Votul înseamnă că VOI decideţi!

plagiatorul raspunde scurt: Voda, fuguta in loboda .

Garfield motanu scrie: Clona bashista in pisszzda ma-tii!
I-am tras un cap in gura chiorului cu stampita! hehehe!
RUSINE cownul sinistru ba$$escu! Rusine gibonii handicapati care stau sub pat! Rusine slugoii manelisti hotzi si handicapati! Ati votat cu berea si courul impotriva Romaniei! Nu meritati o tara, meritati un lagar! Voi vorbiti de europa, turcitilor, tiganitilor, tatarilor?
Face escrocul hotzoman ce vrea cu voi, papagalilor! Hidrocefalilor! Handicapatilor! Oligofrenilor! hehehe!
Bulangerie, cuibusor de nebunii! ♫♪ Te asteapta ca sa vii!♫♪
Iesi afara, ♫♪ J AVRA ORDINARA♫♪! hehehe! Gm.

scrisoare de la sefu' puscariei ii raspunde adecvat:
Garfielde dragă, cartea mea, găsească-te pe spate,
Cu muci la cur, căkat la nas şi-urechile-nfundate.
De mult aş fi dorit să-ţi scriu, şi-mi ţin acum cuvantu',
Chiar dacă Iliescu-i viu, şi-i la pârnaie Vîntu…

Mereu te pişi către apus, mereu eşti Gică-contra,
Cu Porumbacu esti pe blat, şi-ai plagiat cu Ponta,
Şi lui Năstase-Bombonel îi sufli-n ouă-ntr-una,
Iar fără Voiculescu Dan nu-ţi mai răsare luna.

O turmă-ntreagă de USL-aşi care furau doar noaptea,
Îi pupi-n dos şi îi înveţi… să umple basculanta!
Chiar şi Vadim ţi-e drag nespus, oricum îi merge fleanca,
Vedea-v-aş că-mpărţiţi un pat, colegi la Bălăceanca!

zbenghi raspunde si el: Motane, ce droguri iei????????????????????????????????????
Ti se administreaza gratis??????????????
De miercuri va trebui sa le platesti!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonim scrie: Gata! M-am hotarat! Maine ma duc la vot!

tarabostes scrie: hai la vot, la vot, la vot daca vrei s-o iei la bot. Eu nu vreau, asa ca ma distrez la iarba verde cu berica, fripturica ,muzica si voie buna. Cand si cand mai trag cate un ochi si pe net. Boicotam bolsevicii prin absenta la vot. Faceti si voi la fel.Oricum nu vor iesi la vot mai mult de 35% din totalul populatiei cu drept de vot.Useleii deja isi baga unghia in gat

xcx scrie: degeaba turbati postaci portocalii...azi poporul il va da jos pe basescu pt totdeauna....am si fost la vot si am pus stampila unde trebuie....hahahah...hahahah....adios marinare !


mircea raspunde: Numai odata ai votat prapaditule?
Nu ti-a facut motanul instructajul??
Sau ai pierdut autocarul de frica sa nu te rastorni la Caracal!!!
stiu eu unde ti-ai pus stampila..pe frunte. Sa vezi ce o sa razi la iarna..." hasta la vista" momaie lobotomizata

BEC scrie: Biroul Electoral Central anunta pe participantii care nu vor sa vina sa voteze ca programul de boicot este 7-21. Intre orele 21 si 23 acestia se pot prezenta la urne.

Mama lui Fenechiu scrie: Copilul meu, Fenechiu, m-ai sunat acum citeva minute. Plangeai si erai disperat. De ce ai furat? Iti pare rau ca te duci la puscarie. M-ai rugat sa vin la referendum. Eu nu legitimez o lovitura de stat a unor banditi. Copilul meu, acum trebuie sa mergi la puscarie. Eu nu votez.

weiss scrie: Antonescuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu, Pontaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, demisiaaaaaaaaaaaaaaaa, puscariaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!
Ioan din ardeal scrie: CONCLUZIA : TOTI romanii puturosi carora le este lene sa voteze,sunt cu Base! Cei care merg si voteaza sunt IMPOTRIVA!

Bulakov ii raspunde: Uiuiuiuuuu ... tare ....cei care merg si voteaza sunt impotriva :-))))
Dastept esti, ionica, rasturna-te-ai cu microbuzul in care te afli ca sa fraudezi votul :-))))
Ionica mama, in Ardeal, in afara ta, care ai votat de 27 de ori pana acuma, a mai votat cineva azi ?
Traian scrie: Procurorul General al Romaniei trebuie sa se sesizeze imediat in privinta zvonului de "lovitura de stat"! Daca nu este, atunci cei care lanseaza zvonuri alarmiste ca sa cauzeze dezordine in statul Roman, Basescu si toti ceilalti, ar trebui arestati imediat. Romani iesiti la vot cu totii! Politica nu se face de catre Orban la Budapesta! Pentru o Romanie noua, dreapta, democratica si independenta votati "DA" !

Spitalul 9 ii raspunde: Procurorul general s-a sesizat si a luat legatura cu mine. Ti-am trimis o ambulanta. Ti-am pregatit un salon bun langa Stalin.
robert scrie: Cetateni ! Participati la boicot !
Nu uitati ca participarea la boicot se face numai pana la ora 23 !
Verificati daca n-a votat cineva in locul vostru !
Cu aceasta ocazie,solicitati un buletin de vot, pentru continuarea verificarii !
Retrageti-va intr-un loc confidential ( cum ar fi de exemplu o cabina de vot ).
Rezistati tentatiei de a pune stampila pe NU !
Stampilati DA !!!
lasa-neee scrie: nu puteti voi fura ... cat putem noi boicota!!
glumetul scrie: Maine, spitalele vor fi asaltate de uselisti ce vor fi diagnosticati cu sindromul BUZELOR UMFLATE.
cimpanzeu scrie: Crin: Se mai voteaza peste noapte, pana se termina tushul ori trecem pragul de 50 1. E ordin.

BOI-cot scrie: Propun sa BOIcotam si CAMPIONATUL MONDIAL - sa castigam si acolo la MASA VERDE.


Si a doua zi dupa referendum:


MIEMI VINE SA VOTEZ scrie: DRAGNEA UNDEI URNA?

je scrie:  pontacu' si antonescu, fugiti de va trageti un glont pe langa gat!

Romanu scrie: Acesta a fost mai mult decat un referendum, a fost o numaratoare a prostilor din Romania, adica a celor care s-au prezentat la vot, indiferent ca au votat pentru sau contra demitere. Rezultatul (aproape 50% prosti) arata de ce Romania este ultima tara din Europa din punct de vedere economic, civilizatie, educatie, cultura.

HOW scrie: Cum? Doar 45? In ciuda furturilor??

dude scrie: 45% pe naiba, nu au fost mai mult de 30-35% din care mult au votat NU, deci au fost vreo 25% max 30 iar restul au fost ciordeli a la psd. Stie tot romanul cat de specializati in hotii sunt psd-istii, s-a furat in stil mare, sunt sute de dovezi in sensul asta, sper sa le aratam din nou europenilor de ce sunt in stare usl-ul in goana lor nebuna dupa ciolan.

jenica labirint scrie: acu dnu presedinte tre sa trimeata o epistola de multamire urmatorilor dni: Nastase Adrian (nepotel iubit de matusi bogate), Ponta Victor (autor de lucrari cu valoare recunoscuta in cele mai mari si mici academii), Antonescu Crin (asta e ca piticu somnoros din Alba ca Zapada, doar ca nu e pitic si vorbeste fara sens cand nu doarme), mai e si altii da nu vreau s-o lungesc. Fara ei ar fi fost o amintire. Deci, ramane cum am stabelit.

austeritatea continua scrie: ... asta se traduce raminerea lui basescu pres. asta inseamna alti morti adaugati la milioanele deja existenti, morti cu zile de mizerie, saracie si abandon social din acesti ultimi 8 ani. evident primii din acest culoar al mortii sint pensionarii. ei care in majoritatea lor au mers la vot si au votat DA. aceasta lege a referendumului este o aberatie, deorece ea a permis ca absentii sa decida ceva, care trebuia decis prin vot. austeritatea impusa de cuplul sinistru basescu-boc a fost conceputa si serveste ingrasarii mafiei PDL-iste. banii proveniti din tairea salariilor cu 25%, concedieri, inghetrea pensiilor, etc., merg in buzunarele acestor mafioti sa va fie clar...

www raspunde: Da, daca pica Basescu, incepea sa ploua cu carnati, iar criza mondiala lua sfarsit. Apropo de morti : voi nu de „mizerie, saracie si abandon social” o sa muriti, ci de prostie. De prosti ce sunteti. Iar concedierile si taierile din salariile bugetarilor nu au fost suficiente. macar inca 20% ar trebui dati afara din institutiile publice, unde paraziteaza bugetul, cu salarii nesimtite! Huooo!!! La munca, puturosilor! La munca, betivilor! La munca, prostilor!

freedom scrie: Daca scadem cinstit si democratic frauda imensa usl-ista, votantii reali usl nu pot fi mai multi de 26% din toata populatia cu drept de vot! Are usl 8 mil de voturi in spate la fel cum are ponta doctorat neplagiat ! Dupa ora 19 sectiile de vot erau aproape goale, atunci de unde restul de voturi pana la 8 mil daca nu din FRAUDA (sunt filme si martori la frauda si hotia voastra uslista )?

JO BUCHAREST ROMANIA 2012 scrie:
USL: BINE E SA SARI DE LA TRAMBULINA.
CETATENII ROMANI: NUMAI SA AI APA IN BAZIN.

Da la Conectar, ilegal, direct de la stalp, pantru tetea Voiculescu, dedicatie de referendum, fara numar, fara numar !!! scrie: ♫♪♫♪♫♪ Eu, Varanu, dorm ...! ♫♪♫♪♫♪

Multi ignoranti pe aici scrie: Domnul Traian Basescu si-a construit cariera politica pe multa minciuna dar si pe o fascinatie puternica asupra multimii! A reusit sa ii faca sa vada negrul alb si albul negru! In acelasi timp si noi ca popor ne-am degradat! Preferam distractia si traiul subtire! Fara munca! Nu stiu deznodamantul! Dar lupta pentru alungarea domnului Basescu va continua! Mai rau cu educatia noastra!
nazat_babushka_ilici_! raspunde: Daca maharaJAFul de mazare e idealul vostru in viata, si mazare vrea sa transforme "democratic" toata Romania in bordel... e normaaal sa continuati "lupta pentru alungarea domnului Basescu" pana ce ajungeti toti in hainutze dungate, potrivit cu incadrarea juridica conexa !
Lasati Romania in pace, tavarishcii ! Pashol in taigaua voastra !
Referendum furat scrie:  sa-i spuna lu' mutu ca in judetele sarace gen TR, MH, VS, VN, OT, etc unde jumate din populatia activa e plecata in vest, prezenta la vot a fost de 60-70%; la comanda baroniulor PSD, au stampilat baietii din sectii ca masina de capsat borcane, adica in nestire

elan scrie: o parodie de referendum , oricarei tari civilizate i-ar fi fost rusine sa "organizeze" asa ceva , cu sali de vot prin carciumi sau pe plaje , daca puneau si pe barcile salvamarilor sau la nudisti nu ar fi mirat pe nimeni , chiar si dupa 4 ani de criza si nemultumiri un lucru e sigur: acest usele nu reprezinta o alternativa ,nu este decat o adunatura de borfasi condusi din umbra de un turnator ordinar , care incearca sa profite de nemultumirile oamenilor , mai rau este ca in iarna va veni nota de plata a tampenilor pe care astia le-au facut .....

hetfield scrie (despre plecarea lui Crin Antonescu de la Cotroceni): Cam suspecta graba cu care a plecat... Sa verifice cineva argintaria, prosoapele si lenjeria de pat! Si pernele, mai ales pernele!!!!
crinulet scrie: Care castigator? Care iesire din viata politica? Eu nu am spus asa ceva. Poate dormeam in momentele alea si vorbeam prin somn. Asta nu se pune.
DK scrie: Cum de l-or suporta romanii pe acest mitoman? De ce vorbeste in numele poporului roman, cand el nu a fost niciodata ales? De ce jigneste un presedinte care a fost ales si reales de poporul roman de 4 ori?
Nu pot intelege inertia romanilor, de ce se complac in a le permite acestor lacuste hamesite si nesimtite sa ii reprezinte in lume si sa ia decizii in numele lor. In alta tara, cu o populatie educata si invatata cu democratia si bunul simt, aceste derapaje, aceste specimene de politicieni corupti pana in maduva oaselor, ar fi fost scoase din palatele lor de mari demonstratii de strada. Romanii stau la soare, mananca seminte, beau bere, se distreaza. O sa le iasa distractia pe nas la toamna, cand vor vedea ca nu mai sunt bani pentru nimic. Acesti raufacatori nu au facut absolut nimic in 2,5 luni, de cand au preluat, prin furt, puterea. Vor da vina tot pe Basescu, bineinteles. El va fi vinovatul pentru incapacitatile de plata, pentru caderea leului, pentru falimentul total care va asteapta.
Vor fabrica dovezi ca este corupt, ca este spion, etc., orice aiureala fara nici o urma de adevar e buna. Au si inceput deja, vila Dante este numai o tatonare spre a vedea daca are priza la populatie si la ce tip de populatie. Pentru pensionarii aceia loviti in cap care au vizitat vila, orice diversiune de tip Ponta-Antonescu-Voiculescu la Antene o sa prinda. Sindicatele (liderii de sindicat, corupti si ajunsi milionari in euro), Mircea Dogaru si altii ca ei vor scoate lumea de acest gen in strada. Romania va ajunge mai rau decat Grecia. Pe greci ii va ajuta UE. Pe Romania n-o va ajuta nimeni. Va ajunge o ruina, agricultura este terminata, investitorii se pregatesc de plecare.

Haiducu' scrie: Ar trebui sa iesim in strada cu parul si sa terminam odata cu voi,Mafiotilor.
Trebuie sa ne unim pe retelele de socializare si daca am votat impotriva voastra 8 milioane de oamneni cred ca ne putem strange cateva mii sa va tragem o bataie asa ca la carte.

Mihai raspunde: Agariciule! Pai voi sunteti 8 milioane cu toti pensionarii sclerozati, babele idioate, copiii nenascuti, mortii din ultimii 20 de ani si ultimul pe lista, cu voia dvs, tu. Pai noi suntem 10 milioane care n-am pus botul la ce spune al lu' CACARAU!


Mama lui Mihalache scrie: Copilul meu, Mihalache, m-ai sunat acum cateva minute. Erai cu nervii la pamant. Mi-ai spus ca nu vrei sa mergi la puscarie, ca iti e frica.
Copilul meu, Mihalache, trebuie sa mergi la puscarie. Am sa iti aduc vaselina.

Staretzul Gherasim intreaba: cine a cistigat dom'le pina la urma, ca am adormit la TV ?

Gore raspunde: Steaua!

marica scrie: USL - acest tren l-ati pierdut. Altu vine in 2014.Va sfatuiesc ca de data asta sa luati si bilet si nu incercati varianta "nashu". Mai ales la clasa 1.

ml scrie: Unde sunt postacii ? Ca pana ieri mai era putin si ne-ar fi sfasiat
Era mai animat forumul, ne mai distram. Parc-am inceput sa le simt lipsa. Dar cred ca s-au terminat fondurile.
Asa, am ramas numai noi intre noi, dar nu-i nimic, abia ne revenim dupa aceasta batalie.

Un ardelean scrie: FURARA OLTENII ASTIA DE RUPSERA ! Vorba primei fraze din celebra Istorie a Olteniei (intitulata « Cine e oltenii si ce vrea ei ») : OLTENII VOR FI, SUNT SI FURA.


do scrie: Nema, ... "malai" !!! Mai are Voiculescu bani de 2 "proteste spontane" ... dupa care, trebuie sa-si trimita fiicele la produs !!!

Mitica, al de pretutindeni scrie: Daca mai venea vreo rapandula gen Zovoanca sau Monika aia a lu likuriciul ala micu, si s-ar fi raschirat un pic mai mult in piata libertatii, sau si la vreun birou de votare, asa ca sa se uite unii sa-i vada stomacul de dinauntru, atunci ar fi castigat useleul referendumul!
dar cum nu s-a raschirat destul prin sectiile de votare, nu s-a castigat!
La alegerile de la toamna sa puna useleul in fiecare sectie de voatree cate o rapandula din alea ca a lui mazariche si vor avea 70% din voturi uslasii, ca la teleorman, mehedinti, dolj si alte zone sudiste!


Si cateva mici statistici:
Prezenta la vot in cateva sectii din Dolj:
La secţia 449 Radovan -126,24%
La secţia 517 Vârvoru de Jos - 115,66%
La secţia 479 Sopot -112,32%
La secţia 278 Carpen -109,19%
La secţia 450 Radovan- 108,88%
La secţia 362 Gogoşu -101,08%
La secţia 345 Gherceşti- 101%
La secţia 334 Drăgoteşti -100%

Ca un mic rezumat, ma bucur pentru mine personal ca am reusit sa ma detasez de "tara-muma", fiindca prin 1990 simteam ca innebunesc daca mai ramaneam printre atatia prosti si ignoranti. Vazand rezultatele acestui referendum si nebunia din Romania din perioada asta, mi-am adus aminte de un incident din 29 ianuarie 1990, cand ma duceam sa demonstrez la Palatul Victoria si ne-am intalnit cu niste femei la vreo 55-60 de ani care ne-au luat in suturi: "Va duceti sa manifestati ca sa vina din nou capitalistii, sa ne fure fabricile si sa muncim din nou cu biciul la spate!" - se pare ca mentalitatea romanului tipic nu a evoluat prea mult de atunci ;-)

Sa auzim de bine pentru Romanika!

joi, 19 iulie 2012

Nimeni nu s-a nascut adult. Despre invatamantul obligatoriu

Motto: „Visez o şcoală în care să nu se predea, la drept vorbind, nimic. Să trăieşti liniştit şi cuviincios, într-o margine de cetate, iar oamenii tineri, câţiva oameni tineri ai lumii, să vină acolo spre a se elibera de tirania profesoratului. Căci totul şi toţi dau lecţii. Totul trebuie învăţat pe din afară şi pe dinafară, iar singurul lucru care le e îngăduit din când în când e să pună întrebări. Dar nu vedeţi că au şi ei de spus ceva, de mărturisit ceva? Şi nu vedeţi că noi nu avem întotdeauna ce să le spunem? Suntem doar mijlocitori între ei şi ei înşişi… Stări de spirit, asta trebuie dat altora; nu conţinuturi, nu sfaturi, nu învăţături.” – Constantin Noica

Vreau sa va dau copy paste la cel mai bun articol pe care l-am citit anul asta, scris de profesorul Marcel Capraru:

Nimeni nu s-a nascut adult. Despre invatamantul obligatoriu

Deasupra patului meu de copil trona, pe peretele casei parintesti, un tablou mare reprezentand un cerb cu privirea semeaţa indreptata spre varful unor munţi inzapeziţi. Sub cerb, pe o panglica ingalbenita  de vremuri scria cu majuscule: „REGELE PADURILOR”. Asa am luat eu act despre notiunea de rege. Despre imparati auzisem din povesti.

Era o copie dupa un alt tablou de demult din casa bunicilor dinspre mama. Il pictase un var de-al meu mai mare cu vreo zece ani. Copil fiind, cred ca eram prin clasa a II-a, il urmaream pe varul meu cum realiza copia. Imparţise coala de hartie in careuri si picta pe bucaţi. Intai completa un careu, apoi altul si asa mai departe pana cand tabloul a fost gata. Cutia de acuarele, pe care i-o cumparase tata, a ramas la noi. Imediat ce a plecat varu-meu, am scos o coala  de la mijlocul maculatorului, am imparţit-o in careuri cu rigla din penarul meu de scolar sarguincios si m-am apucat sa pictez cerbul. A doua zi tabloul era gata. Doar ca cerbul meu avea o privire blanda si tampa de bou. De atunci n-am mai pictat niciodata. Au trecut anii, am facut liceul, apoi facultatea, doctoratul si am devenit specialist in Stiinţele educaţiei.

Mi-am amintit aceasta  intamplare acum vreo cativa ani intr-un compartiment de tren, cand un individ la vreo cincizeci de ani, fost maistru la Electroputere, disponibilizat ca mulţi alţii din Romania cu o suma frumusica de bani, isi plangea soarta. Avea, spunea el, pamant mult in zona Bals, dar nu-l mai angaja nimeni. Incet-incet, cei din compartiment incepeau sa-i dea dreptate: era mai bine pe vremea comunismului, nu aveai ce cumpara dar aveai serviciu. Revoluţia asta numai necazuri ne-a adus. Ce sa faci cu libertatea?

Atunci am intervenit in discuţie amintindu-mi povestea tabloului si facand o comparaţie intre bou si cerb. Boul e un animal cu stapan. Are adapost, are hrana asigurata, in fiecare dimineaţa e injugat la car sau la plug si munceste. Cu cat isi face datoria mai bine cu atat primeste o raţie de fan sau de coceni mai mare. Cu cat e mai ascultator si se opinteste mai tare cu atat e mai bine ingrijit. Daca  leneveste, are parte de bici. Nu are grija zilei de maine. Maine e la fel ca astazi, la fel ca ieri si ca in toate zilele. Doarme linistit, pe coada. Spre deosebire de bou, cerbul nu are un adapost. Hrana si-o procura singur. Nu e sigur ca o poate gasi si maine. Nu e ferit de pericole, trebuie sa fie mereu in alerta, treaz, sa decida singur. Si mai e o deosebire: cerbul e liber, totul depinde de el, boul are stapan, e dependent, e sclav. Cand nu mai poate munci sau cand stapanul nu mai are nevoie de el, soarta lui e la mila stapanului. Scopul boului nu e sa-si gaseasca  hrana, e sa-si caute stapan care sa-l hraneasca.

L-am intrebat pe individ dupa ce i-am expus aceasta metafora: Intre o viaţa de bou si una de cerb, pe care o alegi? De fapt, intrebarea era adresata tuturor. Incet-incet, dupa o perioada de tacere, au reinceput discutiile. Și, spre uimirea mea, desi se vedea in glasul celor din compartiment o unda de regret, concluzia cvasi-generala a fost ca viata de bou e preferabila celei de cerb. Cum s-a ajuns aici?

Din cei saizeci de ani pe care i-am implinit de curand, cincizeci si patru mi i-am petrecut in scoala. Invatatoarea mea avea vreo saptezeci de ani (pe atunci nu se iesea la pensie obligatoriu) si isi incepuse cariera la douazeci, pe la 1910, fusese si invatatoarea tatalui meu, era o istorie vie a invatamantului romanesc. Cu alte cuvinte, din cei 148 de ani de invatamant obligatoriu in Romania, cu peste 120 am avut, intr-un fel sau altul, un contact direct. Am fost, pe rand, elev, student, profesor, director de scoala, inspector scolar, director de CCD, acum sunt profesor de profesori, si cred ca aceasta experienta imi permite sa afirm ca preferinta fata de viata de bou a colegilor mei de compartiment e, in principal, rezultatul scolii. (Atentie, folosesc termenul “bou” nu in sens jignitor la adresa cuiva, ci ca expresie a servitutii si a starii si nevoii psihologice de dependenta si obedienta).

Invatamantul obligatoriu, sub forma in care il cunoastem azi, a aparut intr-un stat totalitar, Prusia, in urma unei batalii, cea de la Jena din 1806 dintre armata de amatori a lui Napoleon si armata instruita prusaca, in care francezii au invins. Cand industria ta principala e sa produci si sa exporti mercenari pentru cei ce cucereau colonii peste mari si tari, a fi infrant de niste taranoi ridica o mare problema, una nationala. Asa a gandit si Johann Gottlieb Fichte, filosoful de serviciu al lui Friedrich cel Mare, in cele 14 Scrisori catre natiune publicate intre 1808 si 1814: Am fost infranti pentru ca soldatii nostri n-au respectat ordinele, trebuie sa facem o Germanie Mare, sa unificam limba germana si toti germanii sa gandeasca la fel si sa respecte ordinele, cel putin in problemele mari. Iar statul prusac a inceput o treaba asezata, nemteasca, detaliata, pentru a pune in practica aceste idei. Astfel s-a instituit primul sistem de invatamant obligatoriu din lume in Prusia, in 1819.

Ideea invatamantului obligatoriu, de masa, nu era noua. Ea apare in scrierile lui Platon, pe la 1635 s-a incercat in Scotia, iar la Revolutia franceza, revolutie facuta de adulti, s-a cerut pentru prima data dreptul la educatie universala. Oamenii constatasera ca cei care aveau carte aveau parte de anumite privilegii, erau functionari ai statului, conduceau, la diverse nivele, grupuri de indivizi, ceea ce le crea un statut invidiat. Te-ai fi asteptat ca, odata castigat acest drept, cohorte de adulti sa puna burta pe carte, dar, vai, ceea ce era un drept castigat pentru adulti a devenit curand o obligatie pentru copii. Napoleon insusi, dupa ce a organizat invatamantul superior pe principii si reguli militare, a incercat un invatamant obligatoriu pentru copii, dar marea masa a parintilor a refuzat sa-si dea copiii pe mainile altora.
Prusacii au reusit. Prusia era un stat totalitar. Noi ne referim la legea interzicerii avorturilor a lui Ceausescu ca expresie a totalitarismului comunist. Ei, bine, in Prusia exista inca din 1735 o lege de control al nasterilor, orice femeie trebuia sa raporteze la politie cand a ajuns la menopauza!

Intr-un cadru mai amplu, secolele al XVIII-lea si al XIX-lea coincid cu perioada luptelor, rascoalelor, revolutiilor si teoriilor de eliberare a sclavilor, de exprimare a demnitatii si libertatii umane. In acelasi timp se dezvolta industria, in principal cea extractiva si prelucratoare, statele se modernizau si se complicau in functionare si birocratie. Sclavii, care, sub diverse denumiri si statute (iobagi, serbi, robi, proscrisi, etc.) constituisera de secole si milenii forta de munca, nu mai puteau asigura progresul omenirii. Era nevoie de un alt tip de forta de munca, instruita, care sa manuiasca masinile, sa asigure functionarea statelor, sa asculte si sa execute ordinele.

Problema au rezolvat-o, asa cum am spus, prusacii, obligand copiii sa mearga la scoala. Intre timp, dintre toate institutiile obligatorii, au mai ramas doar doua: puscaria pentru adulti si scoala pentru copii. Vedem, chiar in aceste zile, cu cata dificultate ajung infractorii la puscarie: procese indelungate, procurori, avocati, tribunale peste tribunale, judecatori, drepturi ale omului… Pentru copii, e de ajuns faptul ca s-au nascut si au ajuns la o anumita  varsta, din ce in ce mai frageda, la sapte, sase, cinci si, odata cu gradinita, la trei ani, si din ce in ce, pe o perioada  de obligativitate mai lunga, patru, sapte, zece, douasprezece clase obligatorii.

Prin aceasta obligativitate statele au preluat, intr-un fel, dreptul parintilor asupra copiilor. La inceput cu forta, apoi, pe masura ce parintii insisi au fost educati prin scoala, cu bunavoia acestora. (Las, pentru moment, discutia asupra dreptului parintilor asupra copiilor, inscris inca in codul lui Hamurabi, pentru ca si aici e o problema universala). Ideea este ca, prin aceasta obligativitate, copilul nu e considerat o fiinta umana, nu are dreptul la libertate. E un paradox sa ai dreptul la educatie obligatorie! In prezent, s-a ajuns in situatia in care parintii isi vand copiii statului inca dinainte de nastere: concediile de maternitate platite, concediile de crestere a copiilor platite, alocatiile pentru copii, toate sunt forme de vanzare a copiilor catre stat. Cand mamele fac demonstratii fluturand pampersii in fata guvernului, ele, de fapt, negociaza un pret, iar statul le plateste ca angajate pentru ingrijirea copiilor pana cand ii ia la scoala (era sa zic la oaste).

Desigur, o tara  cu oameni instruiti si obedienti e superioara altora, are un ritm de dezvoltare mult mai alert, realizeaza un boom economic, ceea ce s-a intamplat si cu Prusia, mai tarziu Germania Mare. Și, pentru ca majoritatea savantilor lumii din prima jumatate a secolului al XIX-lea isi dadeau doctoratele in universitati germane, au importat sistemul si l-au transferat in tarile lor, America la 1852, Principatele romane la 1864, Italia de-abia la 1888.

Cum au reusit nemtii sa creeze un sistem prin care sa produca forta de munca instruita, dar, in acelasi timp, dependenta si obedienta? Oameni dependenti, dar care au sentimentul ca sunt liberi, cu alte cuvinte, tipul de bou inteligent, idealul educational al oricarui sistem statal de invatamant, fie ca vorbim de state democratice sau totalitare, de republici sau monarhii?
In primul rand, prin gruparea copiilor pe clase pe criteriul varstei. Niciun alt grup uman nu se organizeaza pe varste (era armata obligatorie, care, intre timp, s-a desfiintat). Ce-ati zice daca s-ar da un ordin ca la Ministrul Educatiei toti angajatii sa aiba 30 de ani, cei de la Ministerul Economiei sa aiba 31, cei de la Interne 32 de ani s.a.m.d.? Sau la o televiziune, cei care lucreaza la stiri sa fie de 35 de ani, apoi jurnalistii fiecarei emisiuni sa fie alesi pe criteriul varstei, la emisiunea A de 36, la B de 37 etc. ? Ar fi absurd, nu-i asa? si ati iesi in strada sa protestati impotriva unui asemenea ordin. Ei, bine, copiii nu au dreptul sa aleaga si nici sa protesteze, iar adultilor li se pare normal, nu absurd. Aceasta grupare pe criteriul varstei produce mai multe efecte antisociale: organizarea este impusa din afara, coeziunea sociala e imposibila (ca in cazurile de mai sus, cu ministerele…), copiii nu pot invata unii de la altii, liderii sunt impusi de adulti, nu apar in mod natural, toti sunt tinuti in acelasi ritm dictat de medie, etc. In acest fel n-ai decat sa te supui mediei, cuvant care are aceeasi radacina cu mediocritate.

In al doilea rand, prin impartirea activitatii scolare pe lectii de cate cincizeci de minute cu recreatii de cate zece minute intre lectii. In acest fel copiii invata ora asta ceva, ora a doua altceva, ora a treia trec la altceva, fara sa aiba vreodata imaginea intregului sau de ce invata si asta si celalalta. Ei invata pentru ca asa ne-a spus “Domnul” sau “Doamna”, “Tovarasul” sau “Tovarasa”, adica sunt altii mai mari care stiu, noi trebuie sa-i ascultam, sa ne supunem vointei lor. Si astfel invata din experienta, lectie de lectie, zi de zi, an de an, ca depind de altcineva. De altfel, majoritatea celor mai buni elevi, dupa ce termina scoala si facultatea, nu stiu ce sa faca cu viata lor, sunt angajati de altii, de tip Donald Trump sau Gigi Becali, care le spun ce sa faca si ei fac foarte bine ceea ce li se cere. Tot din experienta lectiilor, copiii invata ca “nimic in viata nu e atat de important incat sa merite sa fie dus la bun sfarsit”. Daca, prin absurd, un elev e “prins” in timpul unei lectii de farmecul unei poezii sau se concentreaza pe o problema, suna clopotelul sau soneria (la inceputurile scolii obligatorii pauzele se anuntau printr-un sunet de corn) orice farmec sau concentrare trebuie sa inceteze si se trece la altceva. Nu trebuie sa faci ce-ti place, ci ce iti ordona altcineva, indirect, prin clopotel, nenea Ministru, nenea Statu, nenea Sistemu.

In al treilea rand, dependenta si obedienta sunt induse prin ceea ce numim astazi curriculum, sau programa scolara, sau syllabus. In definitiv, nici “Domnul” sau “Doamna” nu fac ce vor, ci ceea ce li se cere prin programa. Domnul sau Doamna, lucrand cu mintea si sufletul copiilor, trebuie sa introduca aceste atribute constituente ale fiintei umane intr-un program, sa le “programeze” copiilor modul cum gandesc, precum si continutul gandirii, care e dat in curriculum.  Desigur, exista mai multi Domni sau Doamne, fiecare stapan, mai mult sau mai putin, pe particica lui de curriculum, pe disciplina lui, dar niciunul/niciuna nu are imaginea intregului, sunt doar angajati intr-un sistem construit de altii pe principiul unei uzine, fiecare executand operatiile tehnologice care i se cer. Domnii si Doamnele sunt ei/ele insisi/insele dependenti/dependente de sistem, sistem care, in ultima instanta, poate fi definit ca suma locurilor de munca ale cadrelor didactice. [Sa nu fiu gresit inteles: exista foarte multe cadre didactice bine pregatite in disciplinele lor si, cred ca fiecare are cele mai bune intentii privind educarea copiilor, dar intentiile bune, construite prin autosugestie, nu ajuta la nimic daca esti specialist in instrumentele cu care operezi (continutul disciplinei tale) si nu cunosti corpul pe care operezi ( mintea si sufletul copilului)].

De altfel, exista opinia generala ca, prin sistemul de invatamant, copiii sunt dati pe mana unor specialisti in educatie, care, pe langa  specialitatea lor, au studiat pedagogia, psihologia si metodicile predarii. Ca unul care zeci de ani am studiat si predat aceste discipline, pot sa afirm ca nu sunt stiintifice. Asa cum o buna  perioada, in tara noastra si in multe alte tari s-a predat disciplina numita ”Socialism Stiintific” (multi universitari si lectori in universitatile populare si-au construit o cariera in jurul acestei discipline) si s-a dovedit in realitate ca asa ceva nu exista, tot astfel "stiintele" educatiei sunt articulatii logice, uneori bine inchegate, dar construite pe postulate false. Metodicile, de exemplu, sunt un fel de retetar cu principii, norme, metode, strategii si tehnici, dar, ca orice reteta, se adreseaza oamenilor bolnavi, nu spiritelor vii. Cercetarile psihologice asupra invatarii, de la Thorndike, Skinner, Kohlberg sau Pavlov, s-au facut pe animale, soareci, caini, pisici, porumbei, maimute, etc. si au fost transferate la modul cum invata copiii, iar cele pedagogice sunt caduce, pentru ca, odata introdusi copiii intr-un mediu artificial -scoala-, separat atat de societate cat si de natura, nu poti obtine, prin observare sau experiment, nimic valabil. E ca si cum ai aseza un fluture sub un clopot de sticla, i-ai observa miscarile si zbaterea si ai crede ca stii totul despre fluturi!

La fel face si Marioara, vecina de la parter, care isi plimba cainele, pe Axi, prin parcarea blocului, si-i striga: Fii cuminte, Axi!, Vino la mama, Axi, Hai sa-ti dea mama Pedigree, sa te spele mama pe labute! Pentru ea Axi e un copil dragalas si rasfatat. Tot mai multa  lume are animale de casa, de la caini, pisici si canari pana  la serpi si camile. Toti le ingrijesc ca pe niste copii. Exista  o intreaga industrie pentru hrana si ingrijirea acestor animale. Recent a aparut primul post de televiziune dedicat direct animalelor de casa, Dog TV, sa nu se plictiseasca. Nu stiu daca e normal sau nu. E treaba Marioarei, Axi raspunde nevoii ei de afectiune. Dar daca  oamenii ingrijesc si cresc aceste animale ca pe niste copii, pe cale de inferenta logica e adevarat si corolarul:  copiii sunt ingrijiti si crescuti ca niste animale dragalase care raspund nevoii de afectiune a adultilor! Dar daca pe Marioara doar o salut si o las cu credinta ei, de la unii ca Skinner, Brunner sau Pavlov am pretentii sa nu influenteze educatia copiilor. Toate se trag, pesemne, de la Darwin, care ne-a facut animale, superioare, ce-i drept, si toata lumea l-a crezut.

Sa fiu corect, alte cercetari psihologice care au influentat instruirea scolara s-au facut pe copii, de ex. cele ale lui Piaget sau Vagotky, greseala lor fiind ca s-au adresat numai intelectului sau numai interactiunilor sociale ale copiilor, ca si cum daca ai studia mana sau piciorul poti concluziona asupra organismului ca intreg!

Copiii, insa, au legile lor de dezvoltare, naturale sau divine, pe care le urmeaza neincetat si, cu toate incercarile scolii obligatorii, in ciuda tuturor teoriilor si metodelor, s-a constatat ca reactioneaza  si nu se supun regulilor si regulamentelor din ce in ce mai restrictive. Atunci s-a inventat o alta treaba la fel de nemteasca: sistemul de recompense si pedepse, intre care la loc de cinste troneaza nota. Dupa caz, nota e zaharelul sau biciul din experimentele de psihologie a invatarii, denumite “stiintific” elemente de intarire si reintarire. Tot dupa caz, nota instaureaza competitia stimulata de profesori si parinti si clasificarea neoficiala, desigur, in destepti si prosti. Daca pentru profesori acest lucru e de inteles, nota fiind instrumentul de baza cu care mentin disciplina si, spera ei, motivatia, pentru parinti lucrurile se complica, deoarece se presupune ca acestia isi iubesc cu adevarat copiii. Si, cel putin eu, n-am vazut si n-am auzit de vreun barbat care isi iubeste sotia sa-l intrebe pe preot sau pe primar: ce nota-i dai sotiei mele? sau de vreo sotie iubitoare chestionandu-si vecina: ce parere ai, draga, de barbatul meu? E bun sau nu, ii dai nota de trecere? Pai daca iti iubesti copilul te duci la un strain sa ti-l evalueze? E adevarat, exista numeroase concursuri cu note si premii pentru caini si pisici care gadila orgoliul stapanilor. S-au inmultit cazurile de sinucideri in randul copiilor din cauza vreunei note sau corigente si nimeni nu gaseste nicio vina sau explicatie. De ce, ca doar era elev bun? Nu ne-am asteptat la asta! Dar la ce sa te astepti, cand copilul este impins intr-un conflict existential colosal pentru ca isi iubeste familia, isi iubeste profesorii, colegii, semenii si dintr-o data se prabuseste nemaiputand suporta ideea ca i-a dezamagit groaznic pe cei pe care i-a iubit atat! In loc sa oprim moara si sa ne intrebam ce macinam noi aici? trecem totul la fapt divers intr-un articol de ziar sau o emisiune TV.

Priviti examenul de capacitate de anul acesta sau cel de bacalaureat de anul trecut. Ce importanta are daca un elev a bifat subiectiva si altul predicativa iar cel de-al treilea atributiva? Cati dintre adulti  stiu asta? De ce soarta unui copil sa depinda de ceea ce nici specialistii cu studii si doctorate nu stiu bine? Sau de ce cheltuim milioane de lei cu camere video de supraveghere –Big Brother– cand copiii sunt impinsi intr-o competitie nenaturala, neomeneasca? Daca scopul vietii este fericirea, de ce tot acest stress artificial provocat, in care anual sunt impinsi sute de mii de elevi, familii si profesori care incearca, lasand la o parte orice urma de moralitate (daca le-a mai ramas), sa se lupte intre ei, pentru, de fapt, o nefericire? Raspunsul e simplu: pentru ca, aruncandu-i unii impotriva celorlalti, pot fi stapaniti, manuiti, manipulati. Asta e sarcina sistemului de educatie imaginat si creat de slujbasii lui Friedrich cel Mare acum 200 de ani.

Dar cea mai mare inventie a scolii traditionale a fost banca de scoala. Oricate opresiuni ar fi imaginat adultii impotriva spiritului viu al copiilor, cu oricate pedepse, nu puteau opri copiii sa se miste. Miscarea este forma primordiala si fundamentala de expresie a vietii si a independentei individului. Trebuia gasita o solutie de incatusare a spiritului, iar aceasta a fost banca. La inceput erau banci lungi ca cele de la caminele culturale sau ca la nuntile de la cort, dar copiii lunecau pe sub ele. Apoi s-au inventat cele cu scaunul legat de banca, mai intai pentru sase elevi, sa nu poata iesi din ea, apoi,  pentru patru sau doi, in sfarsit, pentru unul, pe masura ce se vorbea de drepturile copilului. Au fost implicati cercetatori care au studiat pozitia, forma si anatomia copilului, proiectand banci din ce in ce mai ergonomice, cu scaune rabatabile, etc. S-a observat, totusi, ca e nevoie si de miscare si au fost create pauzele si introduse orele de educatie fizica pentru a evita deformarea coloanei vertebrale. E ca si cand ai cere unei persoane sa mearga intr-un picior si, cand oboseste, sa schimbe pe celalalt, uitand ca un mers normal, cu ambele picioare si in ritm propriu nu duce la oboseala. Prin banca, disciplina a fost luata sub control de catre autoritati, astfel incat primul lucru pe care il invata orice copil care merge la scoala este sa stea in banca lui, sa faca ce i se spune si sa raspunda cand e intrebat.

Toata aceasta uriasa industrie care nu da faliment deoarece are clientela asigurata obligatoriu, care merge din ce in ce mai prost pentru ca numai daca merge prost poate cere bani mai multi, daca ar merge bine n-ar mai fi nevoie de bani mai multi, este sustinuta de teorii pedagogice din ce in ce mai sofisticate. De la Taxonomia obiectivelor educationale a lui Bloom (1956), care functioneaza  inca in practica scolii romanesti si despre care Bloom insusi spunea prin 1990 ca pe baza ei poti creste pui in incubator, nu spirite umane (intrebati-l pe profesorul Nicolae Sacalis, a vorbit cu Bloom, vad ca a lansat recent o carte)  la elaborarea standardelor educationale in America prin anii ’80, pe care ne straduim, cu sarg, sa le introducem si la noi, si pana la invatamantul bazat pe competente pentru crearea societatii bazate pe cunoastere –knowledge-based society- clamat de documentele UE (noi am construit intr-o vreme societatea socialista multilateral dezvoltata, cu mult inaintea UE!), toate aceste teorii merg pe linia inaugurata de prusaci in urma cu 200 de ani. Copilul, dibuit ici-colo de unele mari spirite ca Ellen Key, Maria Montessori sau Celestin Freinet, a fost ingropat sub imense mormane de legi si regulamente in care, pentru state, e doar o resursa umana (Vezi Legea Educatiei nr. 1/2011, art. 2(2) si sutele de regulamente si metodologii pe site-ul MECTS, pe care nici juristii nu le pot descalci!). Si, ca orice resursa, trebuie folosita de cineva, asa cum si boul e o resursa pentru cel care nu are tractor.

Intreaga educatie se bazeaza pe o prejudecata, o premisa falsa: aceea ca adultii fac copii si ca ei ii formeaza si ii modeleaza dupa proiecte nationale si internationale. Noi, romanii, dintr-o tara de informatori, ne-am transformat intr-una de formatori. E la moda.

Mii de ani oamenii au fost convinsi ca soarele se invarteste in jurul pamantului. Cand, in sfarsit, a venit unul care sa le spuna ca e invers, l-au ars pe rug. Au mai trecut cateva sute de ani pentru a accepta cu totii acest nou fapt. La fel e si cu aceasta prejudecata.  In urma cu peste 100 de ani (1907, cind la noi pornea rascoala de la Flamanzi) o femeie, prima femeie medic din Italia, Maria Montessori, a spus lumii: COPILUL ESTE CREATORUL ADULTULUI. CARACTERUL SI PERSONALITATEA SUNT PROPRIA CREATIE A COPILULUI. A fost exilata din Italia, a fost urmarita de fascistii lui Mussolini pentru a fi ucisa, a fost complet stearsa de comunisti din istoria educatiei si pedagogiei, a fost data uitarii de pedagogiile si universitatile din statele asa-zis democratice, desi cercetarile recente din neurostiinte  ii valideaza spusele.

In aceasta epoca a libertatii, a comunicarii globale, copiii raspund oprimarii si controlului total, ignorarii legilor naturale ale dezvoltarii lor, raspund in mod neconstientizat, in scolile publice de pe toate meridianele, prin cresterea gradului de violenta. Statele cheltuiesc milioane de dolari si de euro pe proiecte de prevenire si reducere a violentei scolare. Scolile seamana, din ce in ce mai mult, cu puscaria. Jandarmii si politistii pazesc la portile scolii. Recent, un ministru al educatiei a propus introducerea cazierului scolar. Inutil. Sclavii s-au eliberat prin rascoale, proletarii prin revolutii, de vreo suta de ani asistam la miscari pentru eliberarea femeii (de sub prejudecati, desigur, altfel e libera!). E nevoie de o noua revolutie: cea a eliberarii copiilor de sub prejudecatile adultilor. Ultima. Non-violenta. Pentru ca adultii nu fac copii. Ei fac sex.

In incheiere, un citat:
http://www.crossroad.to/Quotes/fascism/Bertrand%20Russell.htm

Education should aim at destroying free will so that after pupils are thus schooled they will be incapable throughout the rest of their lives of thinking or acting otherwise than as their school masters would have wished … The social psychologist of the future will have a number of classes of school children on whom they will try different methods of producing an unshakable conviction that snow is black. When the technique has been perfected, every government that has been in charge of education for more than one generation will be able to control its subjects securely without the need of armies or policemen.”  —–Bertrand Russell quoting Johann Gottlieb Fichte, the head of philosophy and psychology who influenced Hegel and others – Prussian University in Berlin, 1810

Articolul original AICI

De asemenea, AICI e o prezentare extraordinara dintr-o prelegere tinuta de Sir Ken Robinson despre schimbarea paradigmei in educatie. Transcriptul il gasiti AICI  

marți, 17 iulie 2012

Pasi spre reabilitarea doctorului Andrew Wakefield

Demult voiam sa scriu ceva pe tema falselor acuzatii la adresa doctorului Andrew Wakefield.

Au aparut deja de mai multi ani noi documente care il reabiliteaza pe Dr. Andrew Wakefield de acuzatia de frauda facuta de British Medical Journal si in special de reporterul Brian Deer. Noile dovezi "anuleaza afirmatiile cum ca as fi comis frauda stiintifica. Brian Deer si Dr. Godlee de la BMJ cunosteau sau ar fi trebuit sa cunoasca datele de mai jos inainte de a publica afirmatiile lor false", spune Dr. Wakefield.

Documentele aparute arata ca pe 20 decembrie 1996 a avut loc o intrunire a Grupului de Cercetare asupra enterocolitei sau bolii inflamatorii intestinale (The Inflammatory Bowel Disease Study Group) cu sediul la Royal Free Hospital Medical School, unde profesorul Walker-Smith a tinut o prezentare despre tulburarile de dezvoltare si simptomele gastrointestinale la sapte dintre copiii care urmau sa faca parte mai tarziu din grupul de pacienti despre care a scris si Dr. Wakefield in lucrarea lui din 1998, publicata in The Lancet (care ulterior a fost retrasa de revista Lancet). Prezentarea profesorului Walker-Smith se baza pe analiza proprie a rezultatelor endoscopice si microscopice de la biopsiile intestinale facute acelor copii. 

Tineti minte, Dr. Wakefield a fost acuzat ca falsificase complet rezultatele cercetarilor sale despre acesti copii in lucrarea lui din 1998, dar aceste documente dovedesc clar ca, 14 luni inainte de publicarea lucrarii Dr. Wakefield, doi alti cercetatori - profesorul Walker-Smith si Dr. Amar Dhillon - au documentat in mod independent aceleasi probleme la acei copii, inclusiv simptomele de autism!!

Astfel, Dr. Wakefield nu avea cum sa fi "fabricat" rezultatele lui, asa cum afirmase British Medical Journal, care acum se afla in situatia de a fi nevoit fie sa-si retracteze afirmatiile fie sa-si extinda acuzatiile pentru a-i include si pe profesorul Walker-Smith si Dr. Dhillon - practic, acum BMJ trebuie sa insiste ca a existat o "conspiratie de a comite frauda" intre acesti trei cercetatori (si nu numai), daca vrea sa-si sustina acuzatiile la adresa doctorului Wakefield.

Prezentarea din 1996 a profesorului Walker-Smith la Royal Free Hospital Medical School avea titlul "Enterocolita si disfunctiile dezintegrative in urma vaccinarii cu ROR - o analiza a primelor sapte cazuri".

Prezentarea lui incepea cu urmatorul text: "Astazi vreau sa va prezint cateva detalii preliminare despre sapte copii, toti baieti, care par sa aiba enterocolita si disfunctii dezintegrative, foarte probabil autism, in urma vaccinarii cu ROR. Am sa va prezint pe scurt istoria cazurilor lor [sic]". Si dupa aceea a continuat cu detalii din istoria clinica a acestor sapte copii asa cum fusese ea documentata de echipa lui de medici (inclusiv patologul sef Dr. Amar Dhillon). Foarte important este faptul ca Dr. Andrew Wakefield nu facea parte din acea echipa. Asta dovedeste ca rezultatele obtinute de Dr. Wakefield au fost reproduse in mod independent de o alta echipa de cercetare medicala.

Cu alte cuvinte, acuzatiile facute de BMJ cum ca dr. Wakefield si-ar fi "fabricat" rezultatele sunt false. Acuzatiile facute de mass-media corupta cum ca rezultatele dr. Wakefield nu ar fi fost niciodata reproduse sunt de asemenea false.

Iata datele despre cei sapte copii asa cum au fost ele prezentate in 1996, deci cu 14 luni inainte ca dr. Wakefield sa-si fi publicat propria lui lucrare in The Lancet.  

Child 1. Immediate reaction to MMR with fever at 1 [corrected, illegible]
Rapid deterioration in behaviour - autism
Histology active chronic inflammation in caecum
Treated Asacol
INDETERMINATE COLITIS** (1)

Child 2. MMR at 15 months - head banging 2 weeks later.
Hyperactive from 18 months.
Endoscopy - aphthoid ulcer at hepatic flexure
Caecum: lymphoid nodular hyperplasia with erythematous rim and pale swollen core.
Histology, Ileum mild inflammation, colon moderate inflammation
Acute and chronic inflammation.
Treated CT3211 [a dietary treatment]
INDETERMINATE COLITIS** ? CROHN’S DISEASE

Child 3. ? dysmorphism - chromosomes and normal development
MMR at 5 months [sic]
Measles at 2.5 years* - 1 month later change in behavior
Hyperactive with food
Colonoscopy - granular rectum, normal colon and lymphoid nodular
hyperplasia.
Histopathology: lymphoid nodular hyperplasia.
Increased eosinophils 5/5 mild increase in inflammatory cells (Dhillon)
Routine normal
LYMPHOID NODULAR HYPERPLASIA
INDETERMINATE COLITIS**
[* correction: he received measles vaccine first at approximately 15 months of
age and MMR at 2.5. years]

Child 4 (2). Reacted to triple vaccine 4 months - screaming and near cot death
(DPT)
MMR at 15 months - behaviour changed after 1 week.
“measles rash” week before
Endoscopy - minor abnormalities of vascular pattern
Histology - non-specific proctocolitis**
Treated
INDETERMINTE PROCTOCOLITIS
LYMPHOID NODULAR HYPERPLASIA

Child 5 (3). MMR at 14 months.
Second day after, fever and rash, bangs head and behaviour abnormal
thereafter.
Endoscopy - Lymphoid nodular hyperplasia
Histopathology: Marked increase in IEL’s [intraepithelial lymphocytes] in ileum
with chronic inflammatory cells in reactive follicles. Increase in inflammatory cells in colon and IELs increased.
LYMPHOID NODULAR HYPERPLASIA
INDETERMINATE COLITIS

Child 6 (7). MMR - 16 months - no obvious reaction
2 years behavioral change - 2.5 years
Screaming attacks - / food related
Endoscopy - Lymphoid nodular hyperplasia terminal ileum
Histology - Prominent lymphoid follicles
Dhillon: moderate to marked increase in IEL’s, increase in chronic inflammatory
cells throughout the colon - superficial macrophages not quite granuloma
INDTERMINATE COLITIS
Child 78. MMR 14 months
16 months “growling voice”
18 months - behavioural changes - autism diagnosed at 3 years
Barium [follow through X ray] 5 cm tight stricture [proximal] to insertion of
terminal ileum
Endoscopy- prominent lymphoid follicle in ileum
Mild proctitis with granular mucosa
Histology
Ileum - reactive follicles
Colon - bifid forms, increased IEL’s
Slight increase in inflammatory cells
INDETERMINATE COLITIS
? CROHN’S DISEASE

NOTES:
(1) Inflammation that is not diagnostic of either Crohn’s disease or ulcerative colitis
(2) Child 6 in The Lancet paper. The chronological order was corrected for the final Lancet paper.
(3) Child 3 in The Lancet paper

Acestea sunt rezultatele unuia dintre cei mai reputati pediatri gastroenterologi cu o experienta enorma in patologia intestinala la copii, rezultate confirmate orb de un expert in patologie intestinala (orb = patologul nu avea habar de simptomele sau diagnosticele pacientilor de la care proveneau probele pt. biopsie).
Profesorul Walker-Smith a depus marturie in iulie 2008 in fata Consiliul General al Medicilor (GMC) si a descris toate detaliile meticuloase in diagnosticarea histologica corecta a fiecareia din probele de biopsie de la cei sapte copii (asa numitii "copii Lancet") cu 14 luni inainte de publicarea lucrarii doctorului Wakefield - un proces complet independent de analiza si rezultatele (identice) ale doctorului Wakefield, dar pentru care doar acesta din urma a fost acuzat de frauda! Nu va pute ceva aici?   

Aceste documente despre analiza profesorului Walker-Smith si a echipei sale demonstreaza clar ca British Medical Journal a fost prins cu ocaua mica pentru a fi ignorat aceste dovezi clare care ii fusesera prezentate cu mult timp inainte de publicarea articolului lui Brian Deer in care Dr. Wakefield fusese acuzat de frauda.
British Medical Journal a ignorat in mod voit aceste dovezi si a decis sa distruga reputatia  doctorului Wakefield prin orice mijloace! Dupa cum explica dr. Wakefield insusi: "BMJ si-a asumat un risc enorm, devenind vehicolul acelui tip de jurnalism practicat de Brian Deer si ocolind procesul de audit intern in entuziasmul sau de a "ucide bestia". Asa cum arata documentele acestea, se pare ca BMJ a facut o greseala. Medicina, confruntata cu posibilitatea unei catastrofe iatrogene (generate de tratament), a ales sa se dea de partea celor tari si a inceput sa-i vaneze pe cei care isi exprima ingrijorarea autentica despre vaccinurile care pot fi responsabile, cel putin partial, pentru epidemia de autism. Stiinta relevanta a fost denaturata, prezentata intr-o lumina falsa, strivita sub rotile unui camion de relatii publice care nu mai poate fi controlat. In acelasi timp, un tsunami de copii vatamati isi revendica drepturile."


S-a mai aflat intre timp si ca Brian Deer, ziaristul care l-ar fi "demascat" pe Wakefield, este un mincinos de prima mana. In incercarea lui de a aduna dovezi pentru articolul lui din BMJ, si-a asumat o falsa identitate si astfel a intrat in casa unuia dintre parintii cu copil autist pretinzand ca lucra pentru The Sunday Times, desi el nu a fost niciodata angajatul acestei reviste!

Ca o concluzie, faptul ca atat British Medical Journal cat si Brian Deer au ignorat dovezi clare si s-au angajat in organizarea unei demascari frauduloase da o tot mai mare credibilitate ideii ca vaccinurile ROR sunt nu numai periculoase, dar sunt atat de periculoase incat revistele medicale reputate incearca sa musamalizeze realitatea stiintifica pentru a le proteja!
Articol tradus si adaptat/completat de AICI.


* * * * *

Ah, nici o grija, profesorul Walker-Smith fusese si el acuzat de "serious professional misconduct" si i se suspendase licenta in mod abuziv! Ei bine, in luna martie 2012, dupa un proces indelungat, GMC a fost nevoit sa-si retraga decizia dupa ce pana si judecatorul a afirmat ca audierile fusesera o farsa!!

Daca GMC (General Medical Council) inca se agata de afirmatia "Nu exista nici o opinie respectabila care sa sustina ipoteza [doctorului Wakefield], cum ca vaccinul ROR si enterocolita la autisti ar fi legate cauzal", am putea sa-i mai informam respectuos pe cei de la GMC ca a mai avut loc un studiu al unei echipe de medici de la Wake Forest University in Winston-Salem, North Carolina, in care au fost studiate cazurile a 275 de copii si au fost confirmate rezultatele obtinute si de Andrew Wakefield in ce priveste enterocolita si virusul pojarului! Si nu orice virus al pojarului: unul din medicii din acea echipa, Dr. Stephen Walker, a afirmat ca cercetarea lor a indicat o tulpina de pojar de vaccin care fusese deci injectat in organismul copiilor si nu o tulpina salbatica, naturala a virusului. Interesant? Iata si comentariul facut de Dr. Walker: "Din rezultatele obtinute pana acum, toate sunt tulpini vaccinate, nici o tulpina nu este naturala".


Poate ca GMC nu prea este la curent cu literatura medicala, altfel ar da buzna sa isi retraga decizia de a-i lua doctorului Wakefield dreptul de a mai practica. Daca GMC si-ar fi facut temele, ar fi descoperit ca studiul condus de Wake Forest University dovedeste ca in tubul gastro-intestinal al copiilor diagnosticati cu autism a fost gasit virusul de vaccin al pojarului. Cum sa fi ajuns acela acolo, daca nu prin vaccinare, stiut fiind ca bebelusii nu sug la sanul mamei lor lapte amestecat cu pojar si nici Nestlé nu a ajuns pana intr-acolo incat sa contamineze laptele praf cu asa ceva?

Daca studiul echipei de la Wake Forest university nu e suficient, iata ca mai exista si studiul din 2001 condus la St. James Hospital and Trinity College din Dublin, Irlanda, de catre Dr. John O'Leary, profesor de patologie, care a ajuns fix la aceleasi rezultate ca Wake Forest si Andrew Wakefield. OK, acum avem 3 studii care confirma acelasi lucru, care nu mai poate fi numit "ipoteza Wakefield" :-(

Si mai e ceva aici care nu se potriveste deloc. Daca rezultatele lui Andrew Wakefield nu erau respectabile, DE CE oare Institutul National de Sanatate American inca le are publicate pe site-ul lor oficial? Gasiti articolul ca .pdf AICI. Cu alte cuvinte discreditam discreditam, dar rezultatele cercetarii lui Wakefield sunt destul de bune ca sa ramana pe un site guvernamental american!!

Daca nici datele astea toate nu le sunt suficiente celor de la GMC ca sa-l reabiliteze pe Dr. Wakefield, ce-ar fi sa mai studieze si aici:

  • Nivele ridicate de anticorpi de pojar in organismul copiilor cu autism: "Astfel, copiii autisti au avut o reactie hiperimunitara la virusul de pojar, care in absenta unei infectii cu virusul salbatic poate fi semnul unei reactii imunitare anormale la tulpina vaccinului sau la reactivarea virusului." Sursa (guvernamentala!!) AICI

  • Detectia si interclasarea virusului de pojar din celule periferice mononucleare de la pacienti cu enterocolita autista. “Secventele obtinute de la pacientii cu colita ulceroasa si copiii cu autism sunt in mod consistent tulpini de vaccin”. Sursa (tot guvernamentala!!) AICI
Asteptam cu interes urmatorul capitol in procesul de reabilitare a doctorului Wakefield!

joi, 12 iulie 2012

Vaccinurile pot cauza autism - confirma guvernul american, fostul directorul al CDC si noul director de la Merck

For me, it is far better to grasp the Universe at it really is 
than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. 
~~ Carl Sagan~~





* * * * *

Care e legatura dintre vaccinuri si autism?

Textul de mai jos este tradus si adaptat de pe site-ul Child Health Safety.
Conditii autistice pot rezulta din encefalopatia cauzata de vaccinare.  Administratia Americana de resurse si servicii de sanatate (The US Health Resources and Services Administration - HRSA) a confirmat fata de CBS News ca din cele 1322 de cazuri de despagubiri in urma vatamarii prin vaccinuri (cazuri aranjate fara judecata, in secret, de catre guvernul american), "au fost platite despagubiri pentru cazurile in care copiii manifestau encefalopatie sau boli generale ale creierului. Encefalopatia poate fi insotita de o progresie medicala a unei multitudini de simptome, inclusiv comportament autistic, autism sau convulsii". 

Prima cauza cunoscuta a autismului a fost virusul de rubeola, asta se stia inca din anii '60. Iar virusul de rubeola este unul din cei trei virusi vii ai vaccinului ROR. 

"Rubeola (sindromul congenital de rubeola) este una din putinele cauze dovedite ale autismului" (Walter A. Orenstein, MD, Assistant Surgeon General, directorul programului de imunizare, intr-o scrisoare trimisa catre Chief Medical Office in Marea Britanie in 2002).

"Virusul rubeolei este una din putinele cauze cunoscute ale autismului" (CDC). [Textul din arhiva CDC-ului a fost sters de pe site dupa aparitia controverselor!!] 


Alte surse:
Chess, S. Autism in children with congenital rubella. J Autism Child Schizophr. 1, 33-47 (1971).
Chess S. Follow-up report on autism in congenital rubella. J Autism Child Schizophr. 1977;7:69 –81
Ziring PR. Congenital rubella: the teenage years. Pediatr Ann. 1997;6: 762–770

miercuri, 4 iulie 2012

Aldehida formica ne aduce cancerul deja ambalat, in vaccinuri

Este oficial inca de acum un an (a aparut pana si pe site-ul "National Cancer Institute"): "omii" de stiinta ai guvernului american au admis intr-un sfarsit ca aldehida formica trebuie plasata pe lista substantelor cancerigene!! Agentia Internationala pentru Cercetare despre Cancer (IARC) clasifica aldehida formica ca si carcinogen uman (IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans, Volume 88 (2006), Formaldehyde, 2-Butoxyethanol and 1-tert-Butoxypropan-2-ol). In 2011, Programul National de Toxicologie, un program de inter-agentii al Departmentului Sanatatii si Serviciilor Umane, a clasificat aldehida formica ca si carcinogen uman cunoscut in al 12-lea Raport asupra Carcinogenelor.

Wow, ce mai cucerire stiintifica!! Se stia chestia asta de vreo 50 de ani, cam atat le-a trebuit ca s-o admita public :-(

Ah, o precizare: studiile s-au facut numai pe baza expunerii la aldehida formica sub forma de atingere sau inhalare. De ce oare n-or fi facut si un studiu in care sa se vada consecintele injectarii aldehidei formice in organismul unui bebelus al carui sistem imunitar si a carui bariera cerebrala inca nu sunt complet dezvoltate?


Guvernul american recomanda reducerea expunerii la aldehida formica. Suntem avertizati cu generozitate ca aldehida formica se afla in furnirul mobilei (si trebuie sa aerisim si mai bine), se mai afla si in placile aglomerate, in anumite produse utilizate in saloanele de coafura... Foaaaarte important, mai ales ca sunt foarte multi oameni care isi ling mobila de 5 ori pe zi sau care isi injecteaza spuma de par prin vene ;-(((

Ah, pardon, apropo de injectare, ce au uitat dumnealor sa precizeze este ca aldehida formica este foarte prezenta in vaccinuri!! Informatia vine din insusi templul oficial al inselaciunii mondiale, CDC (Center for Diseases Control): AICI si AICI. Asta pentru naivii care vor surse oficiale - pe pariu ca nici sursele oficiale nu le vor deschide ochii?

Iata si o poza, ca sa fie totul mai clar:



Iata in ce vaccinuri se afla (recunoscut oficial) aldehida formica: Anthrax (BioThrax), DTaP (all brands), DTaP-Hep B-PPV (Pediarix), DTaP-Hib (TriHIBit), DT (all brands), Td (all brands), Hepatitis A (Havrix, Vaqta), Hepatitis A-Hepatitis B (Twinrix), Hib (ActHIB), Hib-Hepatitis B (Comvax), Influenza (Fluzone, Fluarix, FluLaval), Japanese encephalitis (JE-Vax), Polio-virus inactivated (Ipol), Tdap (Adacel, Boostrix) conform cartuliei roz a CDC, Vaccine Excipient & Media Summary, pg. E-2

Deci sa ne intelegem, recomandarea guvernului american suna asa: nu atingeti obiecte cu aldehida formica, nu inhalati aldehida formica, feriti-va cat puteti, dar lasati sa fie injectata in organismul copiilor vostri!

Si pe pariu ca se merge mai departe cu vaccinarea ca si pana acum, iar domnilor producatori de vaccinuri gura le miroase doar a micsunele ca si pana acum??? In fond, cati parinti isi duc copiii la vaccinare si solicita sa citeasca prospectul vaccinurilor ca sa vada toate otravurile care sunt injectate in organismul copiilor lor? Asta ar echivala cu crima de lezmajestate de a pune sub semnul indoielii integritatea medicului pediatru si - dupa cum stim - iubitorii de vaccinuri refuza cu obstinatie sa-si puna la contributie propriul creier, din moment ce e mult mai comod (si lipsit de orice conflicte interioare) sa aiba incredere in ce le spune "specialistul" :-(


Iata un citat dintr-unul din raporturi (cred ca e usor de inteles si pentru cei care nu stapanesc asa bine limba engleza):

Carcinogens Background Document
Formaldehyde ingestion results in severe corrosive damage to the gastrointestinal tract followed by CNS depression, myocardial depression, circulatory collapse, metabolic acidosis and multiple organ failure. The toxic effects of formaldehyde in experimental animals include irritation, cytotoxicity, and cell proliferation in the upper respiratory tract, ocular irritation, pulmonary hyperactivity, bronchoconstriction, gastrointestinal irritation, and skin sensitization.  Other reported effects include oxidative stress, neurotoxicity, neurobehavioral effects, immunotoxicity, testicular toxicity, and decreased liver, thyroid gland, and testis weights (IARC 2006, Asian et al. 2006, Sarsilmaz et al. 2007, Golalipour et al. 2008, Ozen et al. 2005, Majumder and kumar 1995).

Iata un pasaj extrem de interesant dintr-un articol redactat de autoarea

The key to all the above, as I assess it, is this which the formaldehyde document points out:

Genetic and related effects: Formaldehyde is a direct-acting genotoxic compound that affects multiple gene expression pathways, including those involved in DNA synthesis and repair and regulation of cell proliferation. … In vitro studies with mammalian and human cells were positive for DNA adducts, DNA-protein crosslinks, DNA-DNA crosslinks, unscheduled DNA synthesis, single-strand breaks, mutations, and cytogenetic effects (chromosomal aberrations, sister chromatid exchange, and micronucleus induction).

A DNA adduct is a base in the DNA covalently [sharing electrons from one to another] bonded to a (cancer-causing) chemical.  This has been shown to be the start of a cancerous cell, or carcinogenesis.

Now, I have one more question to ask, and it is this:  Coincidentally childhood cancers have been on the rise precipitously and concomitantly, it seems, with the rise in mandated vaccinations starting as early as birth (Hepatitis B vaccine is administered then).  What connection is there between formaldehyde and Formalin in vaccines with childhood cancers?  How does that question correlate with this information from the National Cancer Institute FactSheet Childhood Cancers?

Among the 12 major types of childhood cancers, leukemias (blood cell cancers) and cancers of the brain and central nervous system account for more than half of the new cases. About one-third of childhood cancers are leukemias. The most common type of leukemia in children is acute lymphoblastic leukemia. The most common solid tumors are brain tumors (e.g., gliomas and medulloblastomas), with other solid tumors (e.g., neuroblastomas, Wilms tumors, and sarcomas such as rhabdomyosarcoma and osteosarcoma) being less common.

Now go back and read what the Carcinogens Background Document found and see if there are any dots that can be connected.  Shouldn’t some member of Congress be asking questions or investigating vaccines?*

_____________________________
*Sursa: http://vactruth.com/2012/02/07/formaldehyde-vaccines-dna-adduct/

* * * * *

In final, tare i-as intreba pe cei care apara dogma vaccinarii cu dintii: nu-i asa ca veti continua sa va vaccinati copii si dupa ce ati aflat ca vaccinurile contin o substanta in sfarsit confirmata din surse oficiale ca fiind CANCERIGENA? Daca ati afla ca aldehida formica e prezenta intr-un anume aliment, ati renunta la acel aliment imediat, dar afland ca se afla in vaccinuri si este injectat direct in corpul copiilor (trecand deci de bariera protectiei cutane si stomacale!!), asta v-ar deranja cumva somnul lin? ;-((((