Sursa: Germina
"Selectiuni dintr-o scrisoare care ar fi trebuit sa devina publica. Este scrisa cand Mihai a terminat clasa I:
Doamnei nu-i plac paraciosii
Mihai este un copil mai emotiv. A avut o perioada destul de lunga cand
imi spunea ca nu vrea la scoala ca lui nu-i plac pauzele. In pauze
copiii alergau, se impingeau, se bateau, isi aruncau unii altora
lucrurile pe jos si radeau de cei pe care ii chinuiau. Mihai nu se
regasea in joaca lor, iar acasa noi il educam ca nu are voie sa se
comporte asa... Asa ca s-a retras si ura pauzele. Nu mai iesea in
curtea scolii in recreatii pentru ca in jocul lor veneau si copii mai
mari care ii loveau, iar paznicii ii certau tot pe ei. Iar intr-o zi un
copil mai mare a trecut pe langa el si l-a dat cu capul de peretii
scolii. Intentionat. Din acea zi Mihai a ramas in pauze in clasa.
Decizia a fost a lui.
Mihai a fost la gradinita. A fost invatat ca orice problema ar
avea nu are voie sa si-o rezolve singur, trebuie s-o spuna doamnei.
Acasa la fel, cu fratele mai mic, nu are voie sa-si faca singur
dreptate, trebuie sa ceara “judecata” adultului care e cu el. La scoala
doamna spune ca nu-i plac paraciosii. Si nu-i asculta niciodata. Cel
putin nu pe Mihai, care de cate ori mi-a povestit acasa ca a avut o
problema la scoala, la intrebarea: si doamna ce-a zis? a raspuns
invariabil: doamna nu m-a ascultat, m-a trimis in banca. Problemele pe
care il intrebam daca i le-a spus erau:
- il impinsese un coleg pe scari si a venit cu mana julita
- un coleg i-a lovit pe toti, si fete si baieti, si mi-a aratat
vanataia
- cand si-a uitat la scoala hanoracul
- un coleg l-a lovit din spate in ficat
- are un coleg care ii lovea in cap cu putere cu diverse obiecte
(sticle, penare)
M-am dus de 3 ori la scoala si am vorbit prieteneste cu trei colegi care
il necajeau (adica il loveau in mod sistematic). Am uitat sa precizez.
Mihai de 2 ani face karate. Si este campion national la karate. Din
prima zi la sala li s-a spus ca daca se afla ca folosesc in afara salii
ce invata acolo, adica daca se bat, nu mai sunt primiti la sala. Mi s-a
parut foarte buna ideea si am insistat si eu acasa ca nu are voie sa
loveasca pe nimeni. Rezultatul? La scoala cand cineva il lovea el spunea
ca-l spune doamnei. Nu riposta. Asa ca a fost luat de fraier.
Sa revin. Am fost la scoala, am vorbit de fiecare data cu copilul care
il necajea. Cu folos se pare, deoarece niciunul dintre acei colegi nu
l-a mai deranjat, din contra au devenit prieteni.
In ziua cand Mihai a fost lovit in ficat, el l-a amenintat ca il spune
doamnei. Colegul lui s-a dus la alt coleg si l-a lovit si pe acela. Doar
ca acel copil a protestat. S-au incaierat si finalul a fost ca cel
agresat a avut buza sparta. Colegii l-au dus la infirmerie iar doamna
cand s-a intors la ore i-a luat pe cei 2 batausi si i-a dus la
directoare si la secretariat sa-i faca de ras si sa ii ameninte cu
amenda, scaderea notei la purtare si exmatricularea. Cand s-a intors in
clasa Mihai a ridicat mana sa-l “parasca” pe colegul care initial il
lovise pe el. Doamna se pare ca nu l-a vazut. Mihai zice ca n-a vrut
sa-l asculte. Problema mea este: daca Mihai nu era asa potolit si se lua
la bataie cu colegul, doamna l-ar fi ascultat? Nu cred, atata timp cat
pedepsiti au fost amandoi batausii. Atunci cum sa-mi educ eu copilul…
Sa-l las sa nu protesteze cand e lovit si sa-mi spuna mie seara cand
ajung acasa ca cineva il loveste? Ca doamnei nu-i plac paraciosii… De
data asta m-am dus la scoala si i-am spus doamnei ca as dori ca fiul meu
cand pateste ceva la scoala sa aiba cui sa spuna. Eu nu-l mai pot ajuta
cu nimic seara cand aflu. Plus ca nu-mi convine ca cineva sa-l ia drept
sac de box, asa ca de acum ii dau voie sa riposteze si el.
Doamna a fost foarte suparata pe mine. In primul rand ca nu mi-am ales
momentul oportun sa-i vorbesc, in dimineata aceea pleca cu copiii in
excursie si ar fi vrut sa fie linistita (era ziua urmatoare dupa
incaierare). Apoi a deranjat-o ca ii reprosez ca nu stie ce se intampla
in clasa cand, intrebat fiind, Mihai a zis ca nu i-a spus nimic.
Intradevar, nu i-a spus, tocmai asta era si problema pe care i-o
expuneam invatatoareai, ca copilul nu a putut spune ca nu a fost luat in
seama. Ea a zis ca nu l-a vazut cand a ridicat mana. Ok. Dar niciodata
cand a avut o problema nu l-a vazut?
Mihai imi povesteste ca atunci cand se duce la doamna s-o intrebe ceva
sau sa-i spuna ceva (de multe ori ii ziceam eu s-o intrebe pe doamna
ceva legat strict de scoala, in ideea ca ea e suverana acolo) il
trimitea in banca inapoi. Inr-o zi , cand s-a dus cu un bilet de la
mine care-I motiva pentru a doua zi (urma sa faca vizita medicala pentru
Campionatul National de Ashihara Karate), doamna l-a impins. Se pare ca
vorbea cu alt copil si a deranjat-o ca Mihai statea langa ea asteptand
sa-l bage in seama. Nu pot exprima cat m-a deranjat gestul asta. In
conditiile in care stiu ca Mihai nu vorbeste peste nimeni cand acesta
este intr-o discutie. Doar ca il rugasem eu insistent sa nu uite sa-i
dea doamnei biletul. Pana la urma a pus pe ascuns biletul pe catedra in
urmatoarea pauza si doamna l-a gasit si l-a citit. Ce-a spus? Nimic. A
doua zi a fost ziua cand a impartit rolurile la serbare… Mihai nu a
primit atunci nici un rol, pe motiv ca nu era la scoala.
Am fost intrebata de ce il cred pe copil si nu o cred pe ea. Pe Mihai il
cunosc. Este printre putinii copii din clasa care povesteste acasa ce
se intampla la scoala. Am verificat personal asta intreband in diverse
ocazii copii si parinti despre teme, concursuri si alte probleme de-ale
scolii.
Poate ca discutia purtata seara, cand s-au intors din excursie n-ar fi
avut loc daca dansa nu mi-ar fi reprosat ca am acuzat-o pe nedrept si ca
daca ma pun cu sistemul de invatamant o sa imi para rau. Si daca nu
m-ar fi tratat ca pe-o pustoica ce nu merita ascultata ca nu stie ce
zice…
Si ca veni vorba de concursuri…
Poate problema cu care trebuia sa incep aceasta poveste. Mihai a avut in
clasa intai 2 concursuri Smart. La matematica, romana si engleza. In
primul semestru, dupa 2 luni de scoala, cand nu stiau sa citeasca sau sa
scrie, sincer, nu le-am vazut rostul. Dar cine sunt eu sa comentez
procesul educational modern. Aaa, sa nu uit. Concursurile acestea se
platesc. Dar nu asta este problema. Problema este ca doamna le-a dictat
raspunsurile. Erau grila si le-a spus ce sa incercuiasca. Ce interes
avea copilul meu sa-mi povesteasca asta acasa? Concursul in sine era
haios, am avut acasa brosurile si mi-au placut. PROBLEMA era ca doamna,
nu ca i-a ajutat, le-a dictat raspunsurile. Adica i-a invatat din timp
ca un concurs insemna sa copiezi rezultatele. Sau nu am inteles eu
bine?! M-am intrebat multa vreme ce interes ar avea doamna sa faca
asta. Raspunsul meu a fost ca vrea sa iasa fruntasa. Stiti cati parinti
au aflat asta? Sau mai bine sa va zic cati parinti au stiut cand s-au
tinut concursurile?
Am intrebat si alti copii daca asa s-a intamplat. Nici unul nu mi-a spus
ca Mihai. Dar toti au incercat sa schimbe subiectul. Asa ca am inceput
sa ma indoiesc de Mihai. Care a inceput sa planga ca nu am incredere in
el si ca el nu o sa-mi mai spuna nimic. Si abia atunci mi-a povestit ca
intr-o zi doamna, suparata pe copii ca n-au adus o carte pe care le
spusese s-o aiba la scoala in ziua aceea (mai putin 7 copii care o
adusesera…) i-a scos afara pe hol si le-a spus raspicat ca daca ei mai
povestesc acasa ca ea le dicteaza raspunsurile si ii mai fac ei probleme
la scoala, ea o sa aiba grija sa le spuna parintilor toate prostiile pe
care le-au facut ei la scoala.
Mi-am intrebat copilul zambind neincrezatoare cum de stie el ce a spus
doamna alora pe hol. Mi-a spus ca s-a auzit foarte bine si ca si copiii
din clasa au zis ca ei nu spun nimic acasa pentru ca toti au facut
prostioare si nu vor sa afle ai lor. Acum, ori fiu-meu are multa
imaginatie, ori e ceva putred la scoala…
Asadar, din spusele copilului doamna ii incuraja sa-si fure singuri
caciula si ii ameninta sa nu spuna nimic acasa.
Al doilea test Smart m-a facut sa ma duc la scoala. La testul de
matematica Mihai avea mai mult de jumatate de raspunsuri gresite. La
inceput l-am corectat, apoi i-am citit intrebarile si mi-a raspuns
corect. Bun, atunci de ce aici ai incercuit alt raspuns? Pai aici asa
ne-a spus doamna sa incercuim. Cum mai? Pai a spus ca sa incercuim unde e
frunza rosie! L-am intrebat daca macar le-a citit intrebarile.
Raspunsul a venit prompt si fara sa para ca-l afecteaza: NU.
M-am enervat.
M-am dus la scoala si am intrebat-o pe doamna, diplomat desi nu sunt
cea mai diplomata persoana din lume: ce se intampla cu baiatul meu ca eu
stiam ca se pricepe la matematica si la test mi-a gresit mai mult de
jumatate. Sa mai insist eu acasa, sa fac cu el ceva anume? Sau s-a
emotionat si de-aia a gresit? S-a schimbat la fata si mi-a zis ca nu
stie, ca multi copii au facut perfect. Ca poate n-a fost atent. Apoi, in
treacat asa, a zis ca ea nu i-a ajutat deloc (desi nu spusesem nimic de
asta), ca la primul Smart le-a mai zis cate ceva, ca erau mai la
inceput, dar acum nu… apoi a recunoscut ca la partea unde apareau 2
termeni le-a mai zis ca ei inca nu facusera la scoala. I-am spus ca sunt
de acord sa le explice, in nici un caz sa le spuna raspunsurile, dar pe
un ton cordial care lasa sa se-nteleaga ca o inteleg. Se pare ori ca a
inteles, ori ca au mai fost si alti parinti care au sezizat, cert e ca
la testul de romana copiilor le-a spus sa lase la dulap blosurile (era
inaintea unei vacante de o saptamana). Mihai a venit acasa si mi-a spus
razand: Mami, azi doamna chiar a sarit calul, ne-a adus testele gata
rezolvate la romana. Hi hi hi, ce m-am m-ai distrat…
Copiii sunt trasi la raspundere pentru cum se comporta parintii lor vizavi de doamna
Exemplele sunt mai multe, se vor regasi in mai multe locuri in povestea
mea. Vreau insa sa povestesc ceva care exemplifica foarte bine ce vreau
sa spun:
Intr-o seara Mihai imi spune ca doamna le-a spus azi sa recunoasca ce
mama a fost la directoare si a vorbit-o pe ea de rau. Era o mama tunsa
scurt. Si i-a sa recunoasca. Pentru ca nimeni n-a spus nimic (poate nici
nu stiau…), le-a spus sa intrebe acasa si maine la scoala sa-i spuna
copilul respective cine a fost. Mihai m-a intrebat un pic nesigur: mami,
nu-i asa ca n-ai fost tu…? Nu, nu fusesem eu.
Aerul conditionat
Intr-o zi Mihai imi spune ca trebuie sa dau 60 de ron pentru aerul
conditionat. La o sedinta s-a vorbit despre asta, dar nu s-a hotarat
nimic, unii parinti erau de acord, altii nu. Clasa lui Mihai este o
clasa calduroasa. Dar eu una nu sunt de acord cu aerul conditionat. Ei
urmau sa se foloseasca de ei in din finalul lunii mai, deci cam 3
saptamani pana se termina anul scolar, si probabil in septembrie. Clasa
mai mare care venea dupa-amiaza (deci cand probabil era mult mai cald
decat de la 8 la 12…) nu a fost de acord, asa ca de cotizat cotizam doar
noi, clasa 1.
Am mers la scoala si am spus ca eu nu sunt de acord cu aerul
conditionat, nu ca nu-s de acord la scoala, nu-s de acord cu el in
general. Am motive intemeiate zic eu, in fine, as fi vrut o sedinta, nu
sa fiu anuntata ca trebuie sa dau banii. Am intrebat si de ce clasa de
dupa ei nu cotizeaza si mi s-a spus ca ei se muta. Mi-a dat numele
parintelui care urma sa se ocupe de achizitia si montarea aerului
conditionat, telefonul nu-l stia si nici copilul acestuia nu l-a stiut,
asa ca mi-am lasat eu numarul de telefon. Mi s-a spus ca sunt singura
care ma opun, ca restul au dat banii. Ca e foarte cald si ca parintii au
hotarat. Taticul in cauza nu m-a sunat niciodata. Eu intre timp am dat
banii, am primit si o lista cu numerele de telefon ale parintilor (din
care lipsea numarul celui cu aerul) si am aflat si ca in dimineata aceea
i-a spus lui Mihai ca daca nu-i convine sa se mute la alta scoala!
Dragut, nu-i asa?
Laptele si cornul
Lui Mihai nu-i plac. Dar fratele lui mai mic e inebunit dupa ele. Asa ca
intr-o zi am observat ca Mihai nu le mai aduce. Mi-a spus ca nu vin in
fiecare zi. Ca nu se mai duceau ei sa le ia ca la inceputul scolii. Si
ca atunci cand vin doamna ii trimite in pauze afara iar cand vin in
clasa ii trimite in banci. Si ca doamna apoi da pungile alea portarului.
Iar m-am enervat... I-am spus ca de a 2-a zi sa le aduca acasa si daca
doamna ii zice ceva sa-i spuna ca eu il cert ca e uituc si nu le aduce.
Asa ca a doua zi mi-a zis mandru de el ca a luat laptele si cornul. Pe
furis, cand doamna s-a intors cu spatele si a vorbit cu cineva. Si cum
mami, ai luat numai pentru tine? Nu, am luat si colegei de banca, si
prietenului meu…
Am evitat sa mai contorizez zilele cand Mihai nu aducea laptele si
cornul acasa…
Revistele
Sunt invatata de la gradinita sa gasesc cand vin acasa tot felul de
reviste pe care mi se cer bani. N-am comentat niciodata, mai ales ca
unele nu le gaseam la chioscuri si chiar imi placeau. Am returnat vreo 2
cu jocuri pe care le cumparasem eu déjà. Mi-au fost inapoiati banii
fara nici o problema. La scoala m-am confruntat cu alta problema. Era o
revista care urma cica sa le foloseasca la cunoasterea mediului si care
dupa parerea mea era pentru copii mai mari. Aparea lunar si costa 4 lei.
Deci nu mare branza. La un moment dat, dupa mai multe luni de scoala,
l-am intrebat daca fac la scoala din ele. Raspunsul a fost: NU. Asa ca
eu i-am zis ca nu mai cumpar revista. Mihai a zis atunci ca nu se poate,
ca doamna ii cearta pe cei care nu aduc banii, chiar ca unui copil care
lipsise cand venise revista, in dimineata cand a aparut la scoala i-a
zis din usa ca trebuie s-o cumpere.
Pana sa apuc eu sa ma supar mai tare, dupa vreo luna, revista n-a mai
fost adusa acasa. Ori n-au mai editat-o aia, ori doamna a oprit-o. N-a
mai contat, m-am bucurat.
Banii pentru scoala
La inceputul scolii doamna a zis ca vrea sa-i responsabilizeze pe copii.
Astfel ei trebuiau sa fie atenti in clasa ce teme urmau sa primeasca
pentru a 2-a zi, ce bani sa aduca la scoala, si orice altceva dorea
doamna sa comunice prin ei parintilor. Astfel ca eu banii ii dadeam prin
copil. El imi zicea o suma, eu o dadeam si stateam linistita ca am
platit. Intr-o zi, Mihai imi cere a 2-a oara banii pentru un spectacol
la opera. Noi dadusem banii de aproape o luna (inainte de o vacanta), de
prima data cand a zis doamna. Acum mi-i cerea din nou. L-am intrebat
iar daca i-a dat. Ii daduse. Eu stiam sigur ca-i trimisesem. Si uite asa
ajung la scoala intr-o dimineata si o intreb pe doamna. Ii spun ca se
pare ca e o neintelegere, ca noi am platit si ca probabil undeva e o
greseala, dar ca nu-i nimic, i-am dat iar banii lui Mihai, numai ca as
dori ca de acum inainte sa mi se confirme si mie ca banii de-i trimit eu
prin copil sunt incasati de dansa. Imi arata o agenda plina cu hartii
de la parinti pe care apareau nume si diferite sume, ca uite, ea le
pastreaza ( ca parca nu putea tocmai hartia de la mine sa fie
ratacita…). Imi zice ca nu trebuie sa mai platesc, aia e, ea nu i-a luat
(de parca asta o acuzasem…). Eu insist ca nu asta am zis, ca sunt de
acord sa dau banii, doar ca as vrea de aici incolo, plicul pe care il
trimit sa mi-l inapoieze semnat ca a primit banii. Finalul? Mihai mi-a
adus banii inapoi, iar plicurile trimise de mine de atunci nu s-au
intors niciodata semnate. Eu am insistat la copil, el mi-a zis ca doamna
l-a trimis in banca.
Temele pentru acasa
La prima sedinta ni s-a spus ca temele din timpul saptamanii urmau sa ii
fie aduse vineri la scoala, ea sa le ia in w-end si sa ni le inapoieze
luni corectate. De asemenea ni s-a spus ca nu pune note pe teme, lucru
care mi s-a parut corect. Dansa urma sa ne dea acasa joi caietele de la
clasa sa vedem ce s-a lucrat, si noi sa le inapoiem vineri. Temele
copiilor n-au fost niciodata verificate. Desi copiii lucrau acasa si
pana seara tarziu. Eu una cred ca era cinstit pentru munca lor sa vada
ca macar conta. E destul de greu la varsta asta sa constientizezi ca le
faci pentru tine.
Copiilor li se lasa impresia ca ei hotarasc
Asa ca ei vin acasa si zic ca ei, copiii vor aer conditionat. Ca ei,
copiii vor in tabara. Unde si cat costa, si-n ce perioada, n-au stiut
cateva saptamani… Doar ca noi trebuia sa zicem da."
De ce suntem asa de nemultumiti de sistemele societatii noastre ? Pentru ca : in orice sistem social indivizii se repartizeaza astfel : maximum 10% foarte bine pregatiti si de o buna calitate umana se duc dupa vocatie, restul de 90% in functie de calitatile lor umane si profesionale (deseori acestea sunt interdependente) se distribuie descrescator dupa remuneratie pe diferitele zone profesionale ale societatii respective. Asta inseamna ca veti avea oameni foarte capabili de a fi dascali care vor profesa o alta meserie mai bine platita. Si din nefericire inseamna deasemenea ca toti cei care au ramas fara o munca bine platita se vor face invatatori si profesori doar pentru ca acolo a mai ramas loc. Pe urmatorul principiu : taximetristii nu sunt taximetristi pentru ca sunt cei mai buni soferi. Cei mai buni soferi sunt piloti de formula 1. Iar dvs. care sunteti soferi foarte buni aveti alta meserie decat aceea de taximetrist. Ca un revers al medaliei veti avea probabil doctori sau judecatori care nu au vocatie pentru a salva vieti de oameni sau a face dreptate dar care au ajuns in sistem pentru ca se plateste mai bine. Acum ca aveti aceasta imagine veti avea si raspunsul la intrebari atunci cand va veti intreba de ce unii dascali sunt de o asa de joasa calitate umana. Pentru ca ei sunt singura calitate umana disponibila pentru sistemul de invatamant. Iar acest aspect este cunoscut de catre conducatorii lumii noastre. Avem o imagine si mai buna daca adaugam la acesta (era pe aici pe undeva pe acest blog un material foarte interesant in acest sens) si faptul ca intregul sistem este creat pentru a construi adulti supusi. Nu creativi nu liberi nu antreprenori nu fericiti nu nimic. Supusi si atat. Si acum ca statul in sensul lui original e pe duca, cine stie oare cine o sa-i ia locul. Deci daca aveti norocul sa nimeriti peste un dascal de vocatie cadeti in genunchi si multumiti cerului ! Ceilalti ... sunteti singuri pe sabia voastra direct interesati de bunul mers al vietii copilului vostru pentru ca aveti 90% sanse sa va intalniti cat de curand cu bereanda vietii copilului vostru !
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru interventie! Makes sense! Facem surfing pe sabia aia pana la moarte :-)
RăspundețiȘtergere