Despartirea de parinti
~~ Thomas Gruner ~~
~~ Thomas Gruner ~~
(articolul in original AICI)
“Dar venindu-si in sine a zis: 'Cati argati ai
tatalui meu sunt indestulati de paine, iar eu pier aici de foame! Sculandu-ma, ma
voi duce la tatal meu si-i voi spune : Tata, am gresit la cer si inaintea ta.
Nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau. Fa-ma ca pe unul din argatii tai.'
Si, sculandu-se, a venit la tatal sau.”
Fiul risipitor, Evanghelia dupa Luca 15:17-20
“Despartirea de parinti” este titlul
unui roman de Peter Weiss, publicat in 1961. Autorul descrie, avand ca punct de
plecare moartea ambilor parinti, dificila cautare de sine a unui tanar, drumul
lui din casa parintilor, care se opusesera autonomiei fiului, pana la cariera
de artist care prin arta sa se opune acelei paturi a societatii din care faceau
parte parintii sai. Astfel, cu ajutorul artei autorul se prezinta ca el insusi
si opereaza desprinderea de origini. La o noua lectura a acestui roman modern
de cultura m-am intrebat daca nu cumva despartirea de parinti are si o
semnificatie mai profunda. Fiindca in fiecare adult ale carui nevoi elementare
nu au fost satisfacute in copilarie, in fiecare adult care nu a primit
acceptare si dragoste pentru fiinta sa exista si la maturitate copilul care
adesea continua sa-si doreasca si sa spere o viata intreaga iubirea autentica a
parintilor lui. Exista si in adult o parte care nu poate renunta la speranta ca
un efort deosebit sau un gest de iertare ii va aduce totusi iubirea parintilor.
Caci in copilarie aceasta speranta era vitala. Adesea ea ramane insa doar o
iluzie.
Despartirea
concreta de parinti poate fi necesara in multe cazuri, prin distanta aceasta
despartire poate duce la o anume linistire. Uneori aceasta despartire concreta
apare numai prin moartea parintilor. Atunci iese la iveala faptul ca parintii
continua sa traiasca in noi cu toate mesajele lor, cu toate ratarile lor, cu
tot ceea ce poate ne-au dat in viata, cu tot ceea ce ne-au furat in viata, cu
lupta lor, cu propria lor istorie, cu visurile si cu nefericirea lor. Moartea
mamei si a tatalui nu-l elibereaza pe adult de istoria traita cu ei. Chiar
dimpotriva, s-ar putea ca „despartirea de parinti” sa reprezinte pentru multi
oameni o sarcina cu care ei trebuie sa se confrunte in viata in foarte multe
feluri. Un adult nu mai are nevoie de parinti ca sa traiasca, dar despartirea
este atat de dureroasa deoarece in acelasi timp ne luam ramas bun de la
sperante si iluzii, de la iubire si de la dorintele copilului din noi.
In
grupele de terapie pe care le-am vizitat si in forurile „our childhood” de pe
internet, oamenii povestesc adesea cum isi revad parintii si de fiecare data
sfarsesc prin a fi raniti de catre acei parinti. Parintii nu vor sa stie ce
simte copilul lor devenit adult, cum traieste acesta si ce suferinte are. De
multe ori parintii vin doar cu pretentii si cereri, fac reprosuri sau
palavragesc neintrerupt despre lumea lor marunta, despre vecinul care si-a
cumparat o masina, despre florile din balcon sau despre problemele lor cu
batranetea. Numai ca in realitate ei nu vorbesc deloc cu copilul lor devenit
adult. Cateodata copilul devenit adult nu reuseste sa-si reprime furia fata de
parinti, reactioneaza agresiv si are apoi remuscari: daca as fi altfel, daca
m-as putea purta altfel, atunci si parintii mei ar fi asa cum am eu nevoie de ei.
Aceasta nevoie este insa nevoia disperata a copilului infometat de dragoste
din noi. Adultul ar vrea de fapt sa fuga mancand pamantul de langa acesti
oameni, insa copilul din noi se simte atras cu o forta irezistibila catre
parinti. Copilul vrea sa mai verifice o data si inca o data si inca o data daca
nu cumva de data asta, daca nu cumva macar cu scurt timp inainte de moartea
parintilor va veni ceva, un gest cat de marunt pe care el si l-a dorit si l-a
asteptat dintotdeauna. Acest conflict interior este extrem de dureros, fiindca
indiferent cum se zbat si se agita oamenii, adesea este aproape imposibil sa
indeplinim concomitent dorintele copilului din noi si ale adultului care suntem
astazi.
Astfel,
de exemplu, o femeie care a fost abuzata in copilarie de tatal ei si nu l-a mai
vazut pe acesta de multi ani de zile afla ca el este pe moarte. I se transmite
de catre rude ca trebuie sa se grabeasca daca vrea sa-si mai vada tatal pentru
ultima oara. Atunci sa moara, gandeste femeia spontan, cat rau mi-a facut acest
om si cat am suferit o viata intreaga din cauza lui. Acum va fi si el parasit,
la fel cum am fost si eu in copilarie. Insa in aceasta femeie a supravietuit si
fetita care isi dorea cu disperare un tatic, fetita care credea in continuare
ca intr-o buna zi tatal se va opri cu atacurile incestuoase si va deveni acel
tata de care ea avea atata nevoie. Atunci, spera fetita, va putea si ea in
sfarsit sa-i daruiasca tatalui intreaga iubire pe care i-o purtase dealtfel
toata viata. Aceasta fetita nu l-ar fi lasat niciodata de izbeliste pe taticul
ei aflat pe patul de moarte, cu sensibilitatea ei ea simtise imediat atat
nevoia si singuratatea tatalui, cat si nefericirea copilului care fusese
odinioara tatal ei. Si acea fetita facuse deja totul (TOTUL) pentru a incerca
sa-i aline lui suferinta, sa-l salveze.
Femeia
nu se duce la tatal ei aflat pe patul de moarte, dar copilul din ea sufera.
Poate ca tatal ar fi rostit un cuvant iubitor sau si-ar fi recunoscut
greselile, isi spune copilul. Cat de mult si-ar fi dorit fetita sa-l mai vada
odata pe tata si sa stea de vorba cu el asa cum nu fusese niciodata posibil
pana atunci. Nu cu ura, ci in liniste si armonie. Cat de mult si-ar fi dorit
femeia sa se desparta de tatal ei in asa fel incat copilul din ea sa nu sufere.
Insa femeia este constienta ca nu doreste sa cedeze iluziilor nocive ale
copilului din ea. De asemenea, nu-i mai putea oferi tatalui nimic, deoarece ii
oferise deja in copilarie atat de mult incat abia daca ii mai ramasese putina
putere pentru propria ei viata. Multa vreme dupa inmormantare, la care nu a
participat, femeia simte dorinta foarte puternica de a vizita mormantul
tatalui. Simte un fel de bucurie, este ca si cum in sfarsit se poate duce fara
frica la tatal ei; acum el nu o mai poate rani cu remarci rautacioase, cu
incercari de santaj sau cu ignoranta lui. Insa tatal e mort, orice posibilitate
de a comunica si de a se intalni cu el intr-un alt mod si la alt nivel apartine
definitiv trecutului. Ea stie asta si totusi simte un dor fierbinte, o sete
arzatoare pentru ceva ce tatal ei nu i-a oferit niciodata, ceva ce nu va putea
primi niciodata de la nici un alt om. Aceasta finalitate o tortureaza cumplit.
Cu multi ani in urma s-a rupt de tatal ei, dupa ce a recunoscut atacurile lui
incestuoase in adevarata lor dimensiune si tragedie. Nu s-a putut rupe insa de
lipsurile timpurii si de golul din ea insasi, ele au fost mostenirea tatalui
ei, singurul lucru care i-a ramas de la el. Acel gol ramane ca experienta
autentica si ca deficit real in corpul ei.
Multi
oameni incearca mereu si mereu sa compenseze in viata adulta nevoile si
lipsurile de care au suferit in copilarie. Pentru asta se folosesc adesea de
alti oameni: prieteni, partenerii de viata sau propriii copii, multi terapeuti
isi folosesc pacientii. Cel care nu a putut gasi oameni apropiati rataceste
adesea o viata intreaga prin lume cautand ceva, fara a sti exact ce cauta: o
sa-mi fie bine si o sa pot face ce–mi doresc cu adevarat atunci cand voi fi
gasit ceea ce caut. Abia atunci imi voi gasi linistea. Si apoi mai sunt si
aceia care nici macar nu simt acea lipsa, acel gol interior. Ei se multumesc cu
surogaturi, se refugiaza (de inteles) in dependenta de diverse substante toxice
sau in lacomie si acel comportament materialist care iese in evidenta tot mai
clar in societatea noastra.
Multi
se intreaba, direct sau indirect, cum se pot compensa lipsurile acelui copil,
cum putem obtine azi ceea ce am avut nevoie atunci. Raspunsul este foarte
simplu: nu se mai poate. Parintii care nu au putut iubi si nu au putut
oferi nimic sau au oferit ceva gresit, ceva ce copilului nu-i trebuia, lasa in
noi ca mostenire o dorinta si o sete care nu mai pot fi satisfacute niciodata.
Cu timpul putem sa „demascam” iluziile si sperantele devenite nerealiste si sa
renuntam la ele, insa setea de iubire originara este foarte tenace. Aceasta
sete este ca o rana deschisa, peste ea poate creste cu timpul o pielita
subtire, care se rupe insa imediat ce rana este atinsa in prezent. Acest lucru
se poate intampla la moartea parintilor, la o intalnire cu acestia dupa ani de
absenta sau fie si doar la primirea unei scrisori care soseste surprinzator de
la unul din parinti. Sau cand suntem parasiti de cineva si cadem imediat prada
intregii suferinte a copilului care am fost.
Poate
fi decisiv pentru viata noastra sa fim capabili sa permitem acestor sentimente
sa ia nastere in noi, caci acea sete de iubire spune intreaga istorie traita de
copil cu parintii, istorie cu atat mai devastatoare cu cat acea sete a ramas pe
veci nepotolita. Sentimentul acela de sete de iubire este insasi dovada ca acel
copil nu a primit nimic, ca nu s-a putut satura niciodata. Putini oameni
sunt intotdeauna, 24 de ore din 24 sadici, iar parintii care abuzeaza si
maltrateaza au si ei momente in care gandesc clar, deci este normal ca o
incercare de a se desprinde de parinti sa aduca inevitabil si amintiri ale unor
astfel de momente “mai normale”. De exemplu, copilul din interiorul adultului o
poate apara in continuare cu devotament pe mama care il batea: dar atunci, in
ziua aceea sau cealalta, a fost altfel. Aceste momente au alimentat in
copilarie speranta. Acele putine clipe pot fi ca niste promisiuni, a caror
realizare un om o asteapta la infinit. Ele nu sunt insa suficiente pentru a
servi ca baza vietii adultului.
In
acest context, integrarea istoriei copilariei noastre reprezinta in ochii mei
constientizarea crescanda a nevoii concrete cu care am trait in copilarie si
mai ales capacitatea de a intelege sentimentele care provin din copilarie.
Intelegandu-mi reactiile, actiunile, deciziile si sentimentele proprii, pot
sa-mi ofer mie insumi sau copilului din mine ceva ce parintii nu au reusit
niciodata sa-mi ofere. Acest lucru nu
repara lipsa si restristea originara, deoarece acestea s-au intamplat deja in
trecut, insa comunicarea adulta si matura cu mine insumi ma va determina sa nu
mai fiu nevoit sa descarc asupra altora propria mea nefericire sau s-o
reinscenez cu alte persoane. Intelegerea pentru propria istorie aduce o
crestere a autonomiei.
Am
putut vedea adesea in grupele de terapie cum unii participanti tot tematizau
ani de zile cat de singuri se simteau, cat de tare sufereau de depresii, cat de
mare nevoie de ajutor aveau. Chiar daca grupa respectiva reactiona pozitiv si
cu empatie la nevoia lor, situatia nu se schimba nicicum. Acest lucru nici nu
era dealtfel posibil atata vreme cat respectivul era de parere ca o examinare a
detaliilor copilariei ar fi prea dureroasa sau inutila, fiindca trecutul oricum
nu mai poate fi schimbat. Daca un om nu poate sau nu vrea sa vada cum au fost
parintii lui, in ce cusca emotionala a fost prizonier el insusi in copilarie,
ce anume l-a facut sa sufere, atunci el va astepta mereu de la altii salvarea
la care a sperat atat de mult in copilarie. Timpul in care acea salvare ar fi
fost posibila apartine deja trecutului. Astazi nu ne mai poate „salva” nimeni
altcineva decat noi insine si nimeni nu ne poate oferi din afara intelegere si
compasiune pentru copilul care am fost. Acest copil nu a avut voie, in
disperarea lui, sa-si vada parintii asa cum erau ei cu adevarat, el a trebuit
sa ramana orb si sa astepte salvare din afara. Astazi adultul nu are nevoie de
nici un salvator, deoarece el poate renunta la orbirea emotionala.
Speranta
ca durerile nascute in trecut nu vor mai aparea este inselatoare. E logic ca o
rana sa doara cand o atingem, caci acea lipsa timpurie este inmagazinata in
corpul nostru ca experienta reala si nu poate fi stearsa. Durerile
pentru respingerile si lipsurile timpurii pot aparea oricand, dar pot fi
alinate de indata ce devenim capabili sa le intelegem si sa le exprimam. Cu
acea ocazie ne putem convinge ca este vorba de un proces absolut natural,
pentru care nu e nevoie de nici un fel de teorii psihoterapeutice complicate.
Se declanseaza un sentiment, sentimentul este prezent, sentimentul se modifica.
In timp, vom capata in acest fel mai mult spatiu interior pentru a trai
prezentul. Iar o parte a acestui prezent este si trecutul, istoria copilului cu
parintii lui.
Cu cat
a fost mai traumatizanta copilaria, cu atat vor fi mai puternice suferinta si
tristetea dupa viata ruinata. Multi oameni sunt preocupati ani intregi sa
recupereze o crestere emotionala care ar fi trebuit sa le fie oferita in
familie. In timp ce altii isi construiesc o existenta, ei trebuie sa lupte ca
sa poata sta pe propriile picioare. Viata lor sta adesea sub semnul lui „prea
tarziu”, care le este impus de realitatea prezentului. Ar fi de mirare ca in
acest context sa nu apara sentimente de furie sau de durere. Numai oamenii cu
emotii total impietrite nu simt nimic in astfel de situatii. Sentimentele isi
pierd insa acea intensitate, care la inceput ne inspaimanta, de indata ce
devenim familiari cu ele, de indata ce un om se cunoaste si se intelege tot mai
bine pe el insusi. In acest context nu este numai o inselaciune, ci si o
batjocura atunci cand aceia care se declara singuri „psihologi” sau aceia care
se dau drept „guru” folosesc cuvantul „vindecare” pentru a sugera ca suferinta
pentru viata vatamata poate fi eliminata definitiv sau ca trecutul poate fi
dezbracat ca o haina veche. Eu am lasat trecutul in urma, auzim adesea. In
realitate trecutul ne insoteste toata viata, el este pur si simplu o parte a
vietii noastre.
Femeia
care nu s-a dus sa-si revada tatal pe patul de moarte avea tot mereu in fata
ochilor imaginea acestui barbat batran, decrepit, care fusese parasit de fiica
lui chiar in ceasul mortii. Tatal murise de o moarte lunga si chinuitoare. Ea
simtea o mila coplesitoare fata de acest om, simtea in ea insasi singuratatea
vietii lui si se intreba daca nu ar fi trebuit sa-i fie indiferent faptul ca
tatal ar fi interpretat vizita ei la patul lui de moarte ca pe o impacare si o
iertare, pe care ea in realitate nu dorise sa i le acorde. Femeia se mai gandea
ca suferise ingrozitor din cauza problemelor psihice ale tatalui ei, insa nici
un om nu este vinovat sau raspunzator pentru faptul ca i se imbolnaveste
sufletul. Pana cand a realizat ca prelua (din nou!) raspunderea pentru
suferinta tatalui, suferinta pe care el insusi o reprimase si o refuzase. Ceea
ce „mostenise” ea nu era numai lipsa de iubire, dar si o tolba imensa de
nefericire din viata parintilor. Sa poarte aceasta povara mai departe? Vede in
fata ochilor imaginea conturata a intregii familii, vede cum din cauza
copilariei ea fusese prizoniera intr-un lant intreg de chinuri si rani
reciproce, pe care ca adulta nu le putea intrerupe decat daca isi ranea
parintii prin ruperea legaturilor cu ei. Insa nu ea alesese de bunavoie acest
comportament, ci el ii fusese impus de parinti. Nu ea era cea care nu iubise,
dimpotriva, in copilarie ea ii oferise permanent tatalui iubirea ei, insa
acesta fie abuzase de sentimentele fiicei, fie le refuzase pur si simplu.
Femeia intelege ca suferise deja destul prin nefericirea copilului care fusese.
In copilarie fusese ranita si traumatizata atat de puternic, incat ca adulta nu
avusese de ales si fusese nevoita sa se apere si sa se salveze. Fusese nevoita
sa-si foloseasca toate resursele ca sa lupte pentru propria ei viata. Aceasta
fusese o consecinta inevitabila a trecutului cu parintii ei. Si femeia
realizeaza ca nu mai poate si nu mai vrea sa dea in continuare numai ea. Din
inima l-ar fi iubit pe tatal ei, dar nu mai era posibil si ea intelege acum
motivele.
Din
fagasul de viata pe care ni l-au creat parintii nu se poate iesi dintr-un
singur salt, sa devenim brusc liberi si fericiti si sa traim alta viata.
Copilul nefericit va continua sa ramana prezent in aceasta femeie, ea nu are
voie sa-l ucida, deoarece a avut nevoie de foarte mult timp si a reusit cu greu
sa intre in contact cu el. Istoria vietii ei cu parintii nu mai poate fi
schimbata, insa este in puterea ei sa identifice (si ulterior sa dezamorseze)
acele mesaje toxice inoculate in copilarie de parintii ei si integrate de ea ca
atare. Cu cat reuseste sa se identifice mai mult cu ea insasi, cu atat are
sanse mai mari sa-si extinda gradul de libertate interioara la care a ajuns. Nu
poate sti daca, intemeindu-si in prezent un camin asemanator cu al unui adult
care a avut o copilarie sanatoasa si fericita, va reusi vreodata sa-si aline
suferinta si dorul dupa ceea ce nu a avut niciodata. Dar poate incerca sa nu
renunte la acest tel prea devreme. Inainte de toate este important sa ne simtim
acasa in noi insine. Femeia simte tot mai clar ca zbaterea ei interioara vizavi
de parinti oscilase permanent intre dorul de iubire si aversiune, intre frica
si speranta, asemanandu-se mult cu ruptura interioara a tatalui ei, care intr-o
secunda o coplesea cu manifestari de afectiune si in urmatoarea secunda isi descarca
furia asupra ei. Poate ca tatal ei crezuse ca-si iubeste fiica, insa femeia
adulta stie acum ca nu a fost vina ei daca adeseori acea iubire fusese mai mult
ca o otrava care i se injecta.
Este o
nevoie normala si pentru adult de a-si vizita parintii batrani, de a petrece
timp cu ei si de a se bucura de prezenta lor. Multi oameni au primit de la
parintii lor in ciuda tuturor conflictelor ceva din care sufletul lor se poate
hrani multa vreme. Au fost vazuti si acceptati asa cum erau. Nu au fost nevoiti
sa-i menajeze permanent pe parinti negandu-si propriile sentimente si nevoi si
ascunzandu-se in spatele unei masti ca sa le faca parintilor pe plac si sa
„castige” dragostea acestora prin supunere.
Cei
care nu au avut parte de acest noroc au de ales: fie continua simulacrul si
raman „copii buni” (negand totul si traind cu atacuri de panica si boli
neintelese), fie evita contactul cu parintii pentru a nu mai fi raniti,
pacaliti sau aruncati in depresii. Ei se afla intre doua rele: prefacatoria le
dauneaza, deoarece perpetueaza ipocrizia si minciuna care le sunt necesare
parintilor, iar despartirea doare, fiindca si sentimentele copilului trebuie sa
tina pasul cu decizia adultului. Ura justificata fata de parinti poate fi ca o
„punte de lansare” care usureaza despartirea. Insa intreaga istorie cu parintii
devine comprehensiva abia cand toate sentimentele copilului, dorul insetat de
iubire, disperarea propriei iubiri abuzate de parinti, remuscarile de a nu fi
fost un copil mai bun, cand toate aceste sentimente sunt permise in toata
intensitatea lor. Abia atunci putem simti cat de mult a suferit copilul din noi
din cauza rupturii interioare provocate de comportamentul parintilor.
Este
vorba de un proces extrem de istovitor, cu care de multe ori se confrunta nu
numai copiii care au fost maltratati sau abuzati sexual. Unii oameni se nasc cu
parinti care in ciuda celor mai bune intentii nu stiu pur si simplu ce sa faca
cu ei. Sunt ca niste pui de cuc intr-un cuib strain. Isi tulbura parintii de la
bun inceput cu nevoile lor si cu fiinta lor atat de diferita de a parintilor,
pe care acestia inconstient o combat sau o saboteaza. O comunicare autentica
intre parinti si copil este astfel imposibila si ramane de vazut pana cand va
putea indura copilul adult aceasta stare de mutenie sufleteasca absoluta fara
a-si bloca propria dezvoltare si fara a-si face rau lui insusi. «Dar ce mi-au
facut parintii, ei sunt asa cum sunt si nu pot fi altfel», spun sentimentele
de vinovatie. Si totusi, a te simti strain in propria ta familie poate fi o
stare atat de chinuitoare, incat nu-ti mai ramane altceva de facut decat sa-i
pui capat. E nevoie de ani intregi pentru a constientiza propria copilarie cu
toate fatetele ei emotionale si adesea viata parintilor se sfarseste inainte de
incheierea acestui proces. Adultul este solicitat in intreaga lui fiinta si se
regaseste des in dilema copilului mic, care ar fi dorit atat de mult sa le faca
pe plac parintilor pana la capat, dar intelege acum ca pur si simplu nu s-a
putut.
In
multe cazuri, doar unul din copiii deveniti adulti se desprinde de parinti, in
timp ce fratii se agata cu atat mai mult de mama si de tata. Cand un om simte
ca nu mai poate pastra contactul cu parintii, el isi pierde adesea si sora sau
fratele, cu toate ca nu a avut niciodata aceasta intentie. In familiile
disfunctionale exista de regula un sistem rigid care incepe sa se clatine de
indata ce unul din membri incearca sa evadeze din sistem. Apare atunci panica
din cauza ca realitatea familiei incepe sa devina vizibila. Astfel, cel care
paraseste „sacra familie” va lua rolul tapului ispasitor: el va fi
personificarea raului, care isi abandoneaza fara respect si fara bun simt
batranii parinti, in timp ce fratii care raman in sistemul disfunctional se
considera inconstient eroi, care isi sacrifica timpul si viata pentru parinti,
caci aceasta este, nu-i asa, obligatia lor morala. Cei care isi acuza propriul
frate sau propria sora pentru ca acesta/aceasta s-a eliberat din sistem se
protejeaza de fapt pe ei insisi de constientizarea propriului trecut si ii
menajeaza in continuare si pe parinti, proiectandu-si ura asupra celui care a
evadat si astfel sustinandu-i pe parinti in minciuna de a-si vedea tot „fiul
cel rau” sau „fiica cea rea” ca pe oaia neagra: nerecunoscatori si cu caracter
reprobabil. In asemenea familii rareori se pune intrebarea: De ce ai plecat?
Intotdeauna se condamna si se arunca raspunderea in carca altcuiva, in
disperarea de a mentine sistemul devenit tot mai fragil. Adultul (care s-a
despartit de parinti de nevoie!!) ramane cu sentimentul ca pierde totul, ca a
ramas singur pe lume, ca nu mai are nimic. Numai ca in realitate nu a existat
niciodata o familie autentica, nu are loc o pierdere adevarata, ci mai degraba
castigul unei realizari dureroase, anume ca acolo nu fusese niciodata
nimic. Si asa ajungem la adevarata, uriasa rana.
Toate
sentimentele pe care un adult le are fata de mama si tatal sau, fie ele
dragoste sau ura, aversiune sau afectiune, scarba sau frica, toate isi au
intotdeauna originea in istoria specifica a vietii copilului cu parintii. Un
copil nu are niciodata sansa de a influenta sau de a schimba aceasta istorie. O
istorie bolnava si alienata ii este impusa. De cele mai multe ori nici macar
adultul nu-si poate incheia propria istorie in mod pozitiv, caci urmarile
dureroase ale istoriei vietii lui cu parintii erau demult predestinate. Aici
totul depinde foarte mult de cata unicitate a putut fiecare om sa salveze sau
sa creeze in el insusi, cata capacitate de constientizare si intelegere emotionala
pentru propria biografie a putut sa dezvolte, pentru a-si intensifica si
realiza nevoile autentice chiar si fara acea substanta vitala, fundamentul
oricarei existente, pe care parintii ar fi trebuit sa i-o ofere in copilarie,
dar (fie constient, fie inconstient) i-au refuzat-o.
Spre
deosebire de evanghelia lui Luca, fiii si fiicele risipitoare nu se vor veseli
la mese cu parintii, vor ramane pierduti pentru parinti si vor face eforturi
imense tocmai pentru a nu ajunge „argatii” parintilor, caci ei au
parasit familia tocmai fiindca prea multa vreme fusesera argati.
Important pentru ei este sa nu-si (mai) risipeasca adevarata lor fiinta.
Foarte adevarat! Multumesc!
RăspundețiȘtergereAna